احتمال افزایش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به 4 تیم

ساعت 01:01 سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲

جلسه مشترک مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران با نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز در سازمان لیگ برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان لیگ فوتبال ایران، در این جلسه «کوین پوینگ» بازرس کمیته مالی AFC،«استیو کیم» رئیس کمیته تحقیقات AFC ،«ماهاجان واسودوان» بازرس کمیته حقوقی AFC،مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ،مهدی محمد نبی دبیر کل فدراسیون فوتبال ،سید هادی آیت الهی نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال ، علی کاظمی دبیر کل سازمان لیگ فوتبال ایران،علیرضا علیپور رئیس کمیته بازرسی، نظارت و ارزشیابی سازمان لیگ  فوتبال ایران ،حسین حمیسی رئیس حراست فدراسیون فوتبال-محمد رضا کسرایی مدیر روابط بین الملل ،حجت اله بهمنی مدیر روابط عمومی -سهیل مهدی مدیر برنامه و بودجه سازمان لیگ حضور داشتند.

نایب رئیس سازمان لیگ در ابتدای این جلسه  ضمن خیر مقدم به نمایندگان AFC ، حضور مسئولان  فوتبال ایران در این جلسه را نشان اهمیت ایران به بحث حرفه ای شدن باشگاهها دانست.

مهدی تاج اظهار کرد: ما 6هزار مسابقه در ایران برگزار می کنیم که شامل لیگ های برتر، دسته1، دسته 2، دسته 3 و رده های پایه است.

این مقام مسئول افزود:خوشبختانه در بخش باشگاه ها مدیران آن  از سوی هیات مدیره انتخاب می شود، لیست سود و زیان باشگاه ها شفاف است و باشگاه ها بر اساس یک تشکیلات به صورت تجاری اداره می شوند.

وی در ادامه بیان کرد :در بخش ورزشگاه ها نیز نواقص به شکل بسیار مطلوب برطرف شده است و امیدوارم پس از بازدید مسئولان کنفدراسیون  فوتبال آسیا از ورزشگاه ها نظر آنان جلب شود و ما بتوانیم سهمیه خود را در لیگ قهرمانان آسیا به 4 تیم افزایش دهیم.

در ادامه این جلسه مهدی محمد نبی دبیر کل فدراسیون فوتبال با اشاره به سابقه فوتبال ایران اظهار کرد: برای حرفه ای سازی باشگاه ها حرکت خوبی در کنفدراسیون فوتبال آسیا آغاز شده که می تواند به توسعه فوتبال در این قاره کهن کمک کند.

این مقام مسئول افزود : خوشبختانه در چند سال اخیر در بحث استانداردسازی باشگاه ها پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم و می توانیم بیشترین امتیاز را کسب کنیم و امیدوارم با راهنمایی های مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا این روند تداوم داشته باشد.

دبیر کل فدراسیون فوتبال افزود: فوتبال ایران یکی از سرمایه های این رشته در آسیاست که همه ما در حفظ آن تلاش می کنیم، فوتبال  آسیا هم باید قدر این سرمایه را بداند.

بازرس کمیته حقوقی AFC اظهار کرد: از اینکه مقامات بلندپایه فوتبال ایران در این جلسه حضور دارند خرسند هستم  زیرا این خود نشانه اهمیت دادن ایران به رشد و توسعه فوتبال است.

ماهاجان واسودوان بیان کرد: در این سفر قرار است  علاوه بر بررسی سهمیه سال آینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مدارک ارائه شده برای صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها از سوی این هیات مورد ارزیابی قرار گیرد.

این مقام مسئول افزود : در سال گذشته 17 باشگاه درخواست دریافت مجوزحرفه ای  را به این کنفدراسیون ارائه دادند  وما برای بررسی مدارک و شرایط باشگاه ها به ایران سفر کردیم .

وی افزود :می خواهیم بدانیم موارد ارائه شده تا چه اندازه  با واقعیت ها مطابفت دارد و بعد از این مرحله اطلاعاتی را دراختیارباشگاه ها قرار می دهیم  تا در صورت داشتن نواقص آن را بر طرف کنند.

رئیس کمیته تحقیقات AFC  در این جلسه بیان کرد: در این سفر علاوه بر بازدید از ورزشگاه های ایران ، مدارک ارسالی  از سوی باشگاه ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

استیو کیم در ادامه به دلیل صعود تیم ملی ایران به جام جهانی و همچنین صعود باشگاه استقلال به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مقامات ایرانی تبریک گفت.

دبیر کل فدراسیون فوتبال با اشاره به پیشرفت های سازمان لیگ در بخش های مختلف گفت: برگزاری دوره های آموزشی  به ما کمک کرد در بخش های مختلف به روز شویم .

محمد مهدی نبی اظهار کرد :در مدت حضور شما در ایران اولین سمینار حرفه ای برای بازیکنان فوتبال حرفه ای برگزار می شود

این مقام مسئول درباره برنامه های انجام شده برای پیشرفت فوتبال  علمی در ایران تاکید کرد : با همکاری فیفا دوره های آموزشی برای افسران امنیتی و مسئولان برگزاری مسابقات برگزار کردیم و در آن 80 نفر از 30 استان کشور حضور داشتند.

وی افزود: برای مدیران باشگاه ها دوره های آموزشی برگزار شد تا  اطلاعات آنان در این زمینه افزایش یابد همچنین در صورتی که مدیران در این دوره ها شرکت نکنند اجازه فعالیت به آنان داده نخواهد شد.

نبی گفت: نظر فدراسیون فوتبال این بود که برای در یافت سهمیه بیشتر در لیگ قهرمانان باید سطح علمی در فوتبال ایران افزایش یابد و برگزاری این دوره ها در راستای این هدف بود . 

دبیر کل فدراسیون فوتبال تاکید کرد : ما با انگیزه بیشتر این روند را ادامه می دهیم ضمن اینکه بخشی از مسئولیت ها را به اتحادیه باشگاه ها واگذار کردیم به خاطر اینکه باشگاه ها عضو اتحادیه هستند.

در ادامه این جلسه عزیز اله محمدی رئیس اتحادیه باشگاه ها اظهار کرد: در چند سال اخیر که لیگ قهرمانان آسیا مثل لیگ قهرمانان اروپا عمل می کند ،ایران تمام تلاش خود را انجام داده تا به سمت استانداردهای مورد نظر AFC حرکت کند و خوشبختانه به استانداردهای لازم دست پیدا کرده و این نشان دهنده وحدت همه دست اندر کاران فوتبال ایران است.

این مقام مسئول گفت : علاوه بر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، اتحادیه باشگاه های  فوتبال نیز به عنوان تشکلی غیر دولتی و مردمی فعالیت می کند .

وی گفت : باشگاه ها ی عضو  اتحادیه در راه رسیدن به این موفقیت تلاش گسترده ای را انجام داده اند تا این پیشرفت ها حاصل شود.اکنون در اتحادیه با کمک همکارانم کارهای را برای فدراسیون و لیگ انجام می دهیم.

محمدی افزود : برای رفع مشکلات باشگاه ها دوره های آموزشی را برگزار می کنیم و حتی دولت و مجلس هم به ما کمک می کنند تا باشگاه های لیگ برتر، دسته 1 و 2 به طور کامل حرفه ای شوند و این نشان می دهد که فدراسیون فوتبال بعد از دوره انتقالی مستقل عمل کرده و نهادی در کار آن دخالت ندارد.

وی گفت: پیشنهاد می کنم برای افزایش کیفیت لیگ قهرمانان آسیا از لیگ اروپا الگو گرفته شود و نتایج تیم ها و تعداد تماشاگران ملاک سهمیه قرار گیرد تا فوتبال آسیا هم مثل اروپا پربیننده شود.

رئیس اتحادیه باشگاه ها  افزود : در دوره گذشته فوتبال غرب آسیا قطر با امارات بازی کرد واین بازی فقط 2هزار تماشاگر داشت.ما باید کاری کنیم که تماشاگر و اسپانسرهای بیشتری جذب شوند.برخی کشورها ممکن است امکانات خوبی داشته باشند و لی فوتبال قدرتمندی نداشته باشند، باید به کشورهای صاحب فوتبال سهمیه های بیشتری تعلق بگیرد.

علی کاظمی دبیر سازمان لیگ در ادامه اظهار کرد: از کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال تشکر می کنم که برای تحقق اهدافمان  کمک های چشمگیری انجام دادند.

وی افزود :این پیشرفت ها به سادگی به دست نیامده و تلاش گستردهای در این رابطه انجام شده است . هم در بخش زیرساخت ها و هم در بحث صدور مجوز حرفه ای مجبور بودیم کارگروه هایی راتشکیل دهیم و تیم هایی را برای کمک به آنها اضافه کنیم و روزانه کار آنها را کنترل کنیم.

دبیر سازمان لیگ تاکیدکرد: با توجه به ارسال کامل مدارک باشگاه ها در این راستا کار زیادی انجام شده  و فکر می کنم کمک خداوند و این مجموعه باعث شد این مسیر  را طی کنیم و در حال حاضر همه باشگاه ها تماما تجاری شده اند و بر مبنای توصیه های AFC ، لیگ های دسته 1، 2 و 3 در مجموعه سازمان لیگ اداره می شوند، لیست های مالی آنها توسط حسابرسان مستقل بررسی می شود، نماینده ها حقوقی باشگاه ها به ما معرفی شده اند، دوره های آموزشی متعددی برگزار شده و اکنون در هر باشگاه مسئولی برای پیگیری مجوزهای حرفه ای مشغول به کار است، اعضای کمیته فنی باشگاه ها دارای مشخصات ارائه شده از سوی afc هستند، 20 بازیکن حرفه ای در همه باشگاه های لیگ وجود دارد وما سعی کردیم بحث زیرساخت ها و کمیته صدور مجوز را به موازات هم انجام دهیم.

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه ای گفت: اگر در برنامه ریزی AFC دقت لازم شود ما مجبور نیستیم به خاطر فاصله زمانی، مسابقاتمان را در روزهای بین هفته برگزار کنیم در صورتی که اگر در آخر هفته این بازی ها برگزار شود تعداد تماشاگران دو برابر می شد.

کاظمی افزود:شما می دانید در کشورهای پهناوری مثل ایران برگزاری مسابقات به فاصله 4 روز بر روی تماشاگران تاثیر منفی می گذارد وبهتر است AFC کمک کند تا انگیزه مسئولان اجرایی بر تحقق اهداف مورد نظر کاهش نیابد.

دبیر سازمان لیگ در پایان از کمیته نظارت و بازرسی و کمیته امنیت که درتوسعه فرهنگ و اخلاق و سلامت و امنیت ورزشگاه ها پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند قدردانی کرد.

در پایان این جلسه مهدی محمد نبی پیشنهاد کرد مسابقات لیگ قهرمانان در غرب آسیا در روز جمعه و در شرق آسیا در روز شنبه برگزار شود تا تماشاگران بیشتری از این مسابقات دیدن کنند.