فرهنگ عاشورایی ملت ایران در عرصه ورزش به جهان ثابت شد

ساعت 01:01 یک شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶

مصاف برگشت تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در قالب مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه بار دیگر حسینیه یکصد هزارنفری ورزشگاه آزادی را به هنگام رویارویی دور رفت در اذهان جهانیان تداعی می کند که فرهنگ عاشورایی یک ملت را در ویترین فوتبال به دنیا ثابت کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش، بازی رفت ایران و کره جنوبی در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی زمینه ساز صعود مقتدرانه به جام جهانی فوتبال شد . در آن دیدار که پیروزی ایران به ارمغان آمد ،سه امتیاز حساس روند موفقیت های ایران را در صعود تاریخی به جام جهانی تسریع کرد . اما دستاورد بزرگتر و ماندگارتری برای کشور رقم خورد و نمادی از عشق و دلدادگی ملت ایران به سرور و سالار شهیدان در شب عاشورای حسینی به منصه ظهور رسید.
حدود یکصد هزار ایرانی در شرایطی وارد ورزشگاه آزادی شدند که فضای کاملا متفاوتی را قبل ،حین و بعد از بازی به وجود آوردند.
تک تک تماشاگران با جامه مشکی و با نوای یا حسین وارد ورزشگاه شدند.
از همان دقایق ابتدایی حضور تماشگران و هم نوایی آنها با مداحان اهل بیت،برای اولین بار در تاریخ ورزش کشور، حسینیه یکصد هزار نفری را در سوگ سرور و سالار شهیدان رقم زد.
فضای فرهنگی و عاشورایی ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی که در آن شب به حسینیه تبدیل شده بود ،آنچنان آمیخته با عشق و ارادت ایرانیان به حضرت امام حسین (ع) بود که جهانیان بار دیگر و این بار در ویترین فوتبال نهادینه شدن فرهنگ عاشورایی را از طریق رسانه ها ملاحظه کردند و باور ایرانی به آموزه های دینی و تمدن غنی ایرانی را دریافتند.
تصاویر لحظات باشکوه حسینی بودن ملت ایران خیلی سریع به سراسر جهان مخابره شد و نشر گسترده یافت بطوریکه چشم دنیا به ورزشگاه آزادی خیره شد تا نظاره گر فرهنگی باشد که در خون ملت ایران جاری است و یکصد هزار نفر حسینه ای از عشق به ساحت مقدس سومین کوثر ولایت و امامت به نمایندگی از هشتاد میلیون ایرانی ساختند.
وزارت ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون فوتبال از موقعیتی که به وجود آمد با تدبیر، حُسن استفاده را بردند و آنگاه که نتوانستند تاریخ این بازی را که از قبل مشخص شده بود تغییر دهند زمینه مشارکت ورزش دوستان را در ورزشگاه آزادی فراهم کردند تا به نمایندگی از ملت ایران ، یکصد هزار نفر به جهان نشان دهند که از چه فرهنگ غنی برخوردارند.
آنجایی که فوتبال در جهان با هدف ترویج فرهنگ با سرمایه گذاری های کلان همراه است در شب عاشورای حسینی، ایرانیان جلوه ای از شکوه ارادت به امام حسین (ع) را که با قیام عاشورا موجب زنده نگه داشتن اسلام شد،به دنیا نشان دادند و یکی از بزرگترین اقدامات فرهنگی برای کشور در تاریخ ثبت شد.
وقتی سرمربی کره جنوبی در آستانه بازی برگشت با ایران همچنان از فضای حاکم بر دیدار رفت و تماشاگران سیاه پوش سخن می گوید باید از ظرفیت ورزش ایران که توانست با تدبیری به موقع موجب افتخار فرهنگی ملت ایران شود ،به نیکی یاد کنیم.
صعود مقتدرانه و تاریخی ایران به جام جهانی 2018 روسیه فقط یک افتخار فوتبالی نیست .هرچند که آمار و ارقام در قالب این صعود در صفحات تاریخ فوتبال ایران ثبت شد اما این صعود با حضور آگاهانه دوستداران فوتبال در شب عاشورای حسینی برای تماشای بازی ایران و کره جنوبی که حضورشان حسینیه یکصد هزار نفری را در اثبات شور حسینی ملت ایران به دنیا نشان داد یک واقعه تاریخی در عرصه فرهنگی محسوب می شود که باید به آن ببالیم.