خشونت در ورزشگاه ها پایان تلخ مسابقات فوتبال در الجزایر

ساعت شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷

الجزیره-ایرنا- ورزشگاه های الجزایر طی یک ماه گذشته شاهد چند مورد درگیری و خشونت میان تماشاچیان بود که این بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و کارشناسان بر ضرورت جلوگیری از وقوع چنین اتفاق هایی تاکید کردند.

به گزارش سازمان لیگ به نقل از سایت ایرنا به گزارش ایرنا، فوتبال از جمله ورزش های پرطرفدار در جهان است و تیم های مطرح در کشورهای مختلف طرفداران خاص خود را دارند اما در این میان گاهی رفتارهای ناپسندی از سوی برخی تماشاچیان و گاهی ورزشکاران سر می زند که باعث می شود جنبه های ورزشی و اخلاقی در این ورزش را تحت الشعاع قرار دهد.
28 مهرماه گذشته، تیم فوتبال «مولودیه» الجزایر برای دیدار با تیم «الأهلی» برج بوعریریج به این شهر واقع در 250 کیلومتری شرق الجزیره رفت اما این بازی پایان تلخی داشت و تماشاچیان تیم میزبان، در پایان بازی، چند نفر از بازیکنان تیم مهمان را زخمی کردند.
منابع محلی آن زمان اعلام کردند، چهار بازیکن فوتبال تیم مولودیه و از جمله کاپیتان این تیم زخمی شدند. تارنمای «الشروق » الجزایر در این خصوص نوشت، به دلیل این مشکلات، تیم مولودیه تا یک ساعت پس از پایان مسابقه نتوانست ورزشگاه را ترک کند.رسانه ها همچنین از زخمی شدن ده ها نفر از تماشاچیان در جریان این بازی و انتقال آن ها به بیمارستان خبر دادند.
سه شنبه شب هفته گذشته نیز دو تیم «مولودیه» الجزایر و «اتحاد» بلعباس در ورزشگاه پنجم جولای پایتخت به مصاف هم رفتند اما پایان این بازی نیز باخشونت برخی تماشاچیان همراه بود. رادیو الجزایر به نقل از اداره امنیت ملی الجزایر از زخمی شدن 18 نیروی پلیس(حال چهار نفر از آن ها وخیم اعلام شده است) و 22 طرفدار تیم های ورزشی و آسیب وارد شدن به 10 خودرو پلیس و همچنین یک دستگاه خودرو شخصی و یک دستگاه آمبولانس خبر داد. رسانه ها همچنین از بازداشت 42 نفر خبر دادند.
سرهنگ «مصطفی لهبیری» رئیس پلیس الجزایر پنجشنبه شب به ملاقات 18 نیروی پلیس در بیمارستان پلیس رفت که سه شنبه شب زخمی شده بودند.وی حمایت خود را از نیروهای پلیس اعلام کرد و نیروهای پلیس نیز تاکید کردند برای حفظ امنیت شهروندان و اموال عمومی تلاش خواهند کرد.
پنجشنبه شب گذشته یعنی همان زمانی که رئیس پلیس الجزایر به ملاقات پلیس های زخمی شده در مسابقه فوتبال سه شنبه شب رفته بود، تیم های اتحاد العاصمه و شباب قسنطینه در ورزشگاه عمر حمادی در محله «بلوغین» پایتخت الجزایر به مصاف هم رفتند.
در فصل گذشته طرفداران تیم مولودیه پایتخت با تماشاچیان تیم شباب قسنطینه درگیر شده بودند و برخی از آن ها که متوجه شده بودند تیم شباب قسنطینه و طرفدارنش پنجشنبه شب وارد پایتخت شده اند، قصد ایجاد درگیری با آن ها داشتند که پلیس مانع آن ها شد و اینگونه شب جمعه گذشته درگیری های شدیدی میان طرفداران تیم مولودیه الجزایر و نیروهای پلیس پس از این بازی روی داد. این درگیری ها به منطقه باب الوادی که منطقه ای قدیمی در پایتخت و نزدیک ورزشگاه است نیز کشیده شد و نیروهای پلیس نیمه شب برای متفرق کردن این آشوب طلبان ناچار به استفاده از گاز اشک آور شدند و چند نفر هم زخمی شدند.
اداره امنیت ملی الجزایر روز جمعه اعلام کرد 10 نیروی پلیس پس از دیدار تیم های اتحاد الجزائر و شباب قسنطینه زخمی و 30 نفر نیز پس از درگیری های جمعه شب دستگیر شدند.
خبرگزاری رسمی الجزایر به نقل از مقام های پلیس نوشت، برخی افراد اقدام به بر هم زدن نظم عمومی و حمله به اموال عمومی کردند که نیروهای پلیس ناچار به دخالت کردن شدند و در نتیجه 30 نفر بازداشت شدند و در این میان 10 نیروی پلیس نیز زخمی شدند اما هیچ یک از طرفداران تیم ها زخمی نشدند.
پلیس از طرفداران تیم ها خواسته است با روحیه ورزشکاری به ورزشگاه ها بروند و در عین حال تاکید کرده است به وظایف قانونی خود برای حفط امنیت شهروندان و حفاظت از اموال عمومی و خصوصی عمل می کند.
خشونت در ورزشگاه ها که عامل آن برخی تماشاچی نماها هستند، باعث واکنش مقام های ورزشی الجزایر نیز شد. فدراسیون فوتبال الجزایر با محکوم کردن خشونت های اخیر در ورزشگاه ها ، آن را اقدامی غیر فرهنگی دانست و تاکید کرد قاطعانه و از طریق اقدامات پیشگیرانه با چنین آفت هایی مبارزه می کند.
فدراسیون فوتبال الجزایر با صدور بیانیه ای در سایت خود اعلام کرد، ورزشگاه ها باید محلی برای تفریح باشد نه درگیری و حمله.
فدارسیون فوتبال الجزایر افزود، خشونت در برخی ورزشگاه ها که با روحیه ورزشکارای سنخیتی ندارد، تصویر نادرستی ازفوتبال الجزایر ارائه می دهد و به همین دلیل چنین اقدامتی باید فورا متوقف شود و فدراسیون نیز به نوبه خود از همه راه های قانونی جهت جلوگیری از وقوع چنین حوادث تاسفباری استفاده می کند .
خاورم **2041**

کلید واژه