به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ، محمدرضا ساکت در نشست خبری که در خصوص شفافسازی مسائل مالی و حق پخش رقابتها در سازمان لیگ برگزار شد، اظهار داشت: ما برای استانداردسازی قویتر در سازمان لیگ و برطرف شدن خلأهای موجود بنا به مصوبه هیأت رئیسه سازمان لیگ، مدیریت بازاریابی تشکیل دادیم که در این زمینه چندین مورد را در دستور کار خود قرار دادیم. اولین اینکه سازمان لیگ و باشگاهها در مقوله بازاریابی توجه بیشتری داشته باشند. همچنین پیگیر حقوق اقتصادی فوتبال در سازمان لیگ و باشگاهها بودیم و شناسایی روشهای نوین برای درآمدزایی از دیگر وظایف ما بود.
وی ادامه داد: ما انجام مطالعات دقیق و تطبیق روشها با نمونههای خارجی را در دستور کار خود قرار دادیم تا بتوانیم به یک ساختار کلاسیک دست یابیم. در این زمینه آئیننامه معاملات سازمان لیگ که درون آن تمامی مزایده و موارد گنجانده شده است تدوین و تصویب شد. در انتخاب شرکای تجاری در چارچوب کمیسیونهای تصمیمگیرنده جمعی برآمدیم و در سازمان لیگ کمیسیون تشکیل دادیم که مسائل اداری و مالی را انجام دهند. در این کمیسیون تمامی مزایدهها باید مورد بررسی قرار بگیرد.
مشاور رئیس سازمان لیگ تأکید کرد: کارگروهی را هم در کمیته بازاریابی تشکیل دادیم که حسنپور، رسولی استاد پژوهشگاه تربیت بدنی، حمیسی، خزایی و بنده در آن حضور داریم و خانم سلیمی دبیر آن است. همه فعالیتها در یک چارچوب به صورت واحد در آن انجام میشود، در بحث تبلیغات محیطی هم مزایدهای کاملاً حرفهای برگزار شد و در آن جلسه 17 نفر حضور داشتند که قویترین و جامعترین و شفافترین مزایده در حوزه ورزش به گفته مسئولین برگزار شد.
وی با اشاره به اقدامات اجرایی کمیته بازاریابی تصریح کرد: در دهه اول مردادماه قرار است اولین دوره آموزش بازاریابی ویژه باشگاههای لیگ برتر و لیگ دسته اول با حضور مدرسین ایتالیایی در تهران برگزار شود که این مسئله ثمره قرارداد خواهرخواندگی سازمان لیگ با کشور ایتالیاست. همچنین در شهریورماه مجدداً دوره بازاریابی با حضور مدرسین جیلیگ ژاپن در تهران برگزار خواهد شد.
در شهریور ماه همچنین مدیران باشگاهها در یک کارگروه آموزشی با هماهنگی سازمان لیگ به ایتالیا خواهند رفت که تحت نظر فدراسیون ایتالیا و همچنین باشگاههای اینترمیلان و آثمیلان برگزار خواهد شد.
ساکت تصریح کرد: همچنین به باشگاهها اعلام کردهایم که در بحث برند اقدامات لازم را انجام بدهند ما در حوزه حق پخش 294 برگه سند مکاتباتی با کارشناسان در این زمینه داریم که 370 ساعت برای موضوع حق پخش وقت گذاشته شده است. تمامی این اقدامات در شرایطی رخ میدهد که در دوران سخت اقتصادی قرار داریم. ما قرارداد حق پخش را پس از جلساتی به تصویب میرسانیم که اگر این اتفاق رخ نداد جلسه هم اندیشی خواهیم داشت و در این خصوص تصمیم لازم را خواهیم گرفت.
وی یادآور شد: دو سال پیش آقای کفاشیان و تاج اقدام خوبی را انجام دادند و همانطور که AFC اعلام کرده بود کلیه محصولات که در خصوص محتوای فوتبال است مربوط به فدراسیون باشگاههاست و درآمدزایی محسوب میشود اقدامات لازم را انجام دادند در این راستا در بخش مخابراتی اولین قرارداد فیمابین فدراسیون و اپراتور مخابراتی منعقد شد که به نام سامانه 6090 را میشناسید. تمامی حق و حقوق باشگاهها در این سامانه مد نظر گرفته شد.
ساکت تصریح کرد: در این سامانه برای هر باشگاه یوزرنیمی را در نظر گرفتیم که بستگی به تعداد خبری است که باشگاهها مخابره میکنند و به هواداران آنها بستگی دارد.
در این تراکنش هر هواداری که پیامی ارسال میکند 80درصد آن به باشگاهها میرسد و سازمان لیگ تنها متولی این حقوق است.
وی افزود: اگر سازمان لیگ برای این مسئله ورود میکند به دلیل این است که قیمتها بشکند زیرا وقتی یک محصول تعداد متعدد مشتری دارد و به یک نفر واگذار میشود امکان شکستن قیمت وجود دارد.
در این زمینه هم سامانه فاکتورهای مجزایی دارد که برای هر باشگاه مشخص شده است. شفافتر از این امکانش نبود حالا اگر مشکلاتی وجود دارد به خاطر تغییرات مستمری است که در باشگاهها در بحث مدیریتشان به وجود میآید و یا نداشتن یک سیستم قوی اداری که در برخی باشگاهها احساس میشود. همچنین عدم وجود سوابق مدیریت در باشگاه ها باعث بروز مشکلاتی میشود.
مشاور رئیس سازمان لیگ، با اشاره به اینکه مدیران یکی از باشگاهها در یکی از خبرگزاریها از اینکه درآمد حاصله از سامانه 6090 تقسیم نشده گلایه کرده گفت: همان باشگاهی که میگوید در این زمینه پول نگرفته بیاید و شفاف با سازمان لیگ صحبت کند البته آن خبرگزاری قرار بود پیش از اینکه این مسئله را منعکس کند با مسئولان سازمان لیگ هم صحبت کند. تمامی درآمدهای این سامانه از هر باشگاه مشخص است. همچنین اعلام میکنیم که هر باشگاهی اگر قصد دارد خودش به صورت مجزا با اپراتوری ارتباط برقرار کند با هماهنگی سازمان لیگ میتواند این کار را انجام بدهد همانطور که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این کار را کردند که البته یک باشگاه به خاطر تغییر و تحولاتی که داشت نتوانست مبلغی دریافت کند.
ساکت با اشاره به اقدامات سازمان لیگ در مورد درآمدزایی تصریح کرد: ما در راستای درآمدزایی قصد داریم جشنواره حمل توپ در استانهای مختلف، انتخاب شرکای تجاری در بخشهای مختلف و مسائل دیگر را انجام بدهیم همچنین شرکای فرهنگی و اجتماعی هم را انتخاب خواهیم کرد از جمله قرارداد با ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد اقامه نماز، کمپین مبارزه با سرطان و درختکاری و انتقال خون و ... را در نظر گرفتهایم که تمامی محصولات با محتویات مربوط به فوتبال با مالکیت باشگاهها انجام شود.
ساکت یادآور شد: کانون هواداران در خصوص سامانه 6090 بحث مجزایی دارد که مربوط به اقدامات دیگری میشود که باید راهاندازی شود.
انتهای پیام/