علیپور: یازده باشگاه سقف بودجه را رعایت کرده اند

ساعت 01:01 سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

رییس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ در نشست خبری امروز مسئولان سازمان لیگ اعلام کرد: از 16 باشگاه حاضر در لیگ برتر یازده باشگاه مورد سقف بودجه را رعایت کرده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، حجت‌الاسلام علیرضاعلیپور افزود: از تمامی مدیران عامل و مدیران باشگاه ها ی لیگ برتر که در این مورد با سازمان لیگ فوتبال ایران همکاری کرده اند قدردانی می کنم .
این مقام مسئول بیان کرد: باشگاه های باقی مانده نیازمند بازرسی و تحقیقات هستند که این موضوع در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: الزامی در مورد رعایت سقف قرارداد در مورد اشخاص حقیقی وجود ندارد و موضوع سقف قرارداد مربوط به باشگاه‌ها ست .
علیپور بیان کرد:امسال علی رغم اینکه  باشگاه های لیگ برتر می توانستند تا 15 میلیارد تومان هزینه کنند اما بسیاری از باشگاه‌ها سقف بودجه‌شان هنوز به 8 میلیارد تومان نرسیده است 
وی اظهار کرد: راستی‌آزمایی قراردادها مرحله اول کار بود که بر اساس آن قرارداد 28 بازیکن و مربی مورد بازنگری مجدد قرار گرفت. این قراردادها بیشتر مربوط به  باشگاه بود که سقف قرارداد را رعایت نکرده بودند.
علیپور افزود: پس از بررسی‌های مجدد ذوب آهن از این جمع کنار رفت و باشگاه‌های سپاهان، استقلال، پرسپولیس و پیکان در لیست باقی ماندند. همچنین پرونده چند بازیکن که هر یک در باشگاه‌های مختلف حضور داشتند به طور خاص مورد بررسی قرار گرفتند.
رییس کمیته بازرسی سازمان لیگ گفت: اگر باشگاه ها با بازیکنان یا مربیان‌ تفاهم‌نامه، قرارداد داخلی امضا کرده اند، باید به عنوان شروط قرارداد به تایید بازیکن یا مربی برسانند و ضمیمه قرارداد اعلام شده رابه سازمان لیگ  ارائه دهند تا شماره ثبت بگیرند.
علیپور بیان کرد: در قرارداد  برخی بازیکن آمده  بود که اگر سرمربی تیم تغییر کند، بازیکن می‌تواند از تیم جدا شود یا اینکه مالیات بازیکن خارجی از سوی  باشگاه پرداخت شود.
وی تاکید کرد: پیش از این اعلام شده بود که مالیات بازیکن و مربی بر عهده خودشان است و قراردادها باید بر اساس پول رایج کشور  بسته شود. برخی از این قراردادهای با این مشکلات روبرو بود که برای باشگاه‌ها تعهدات مضاعفی ایجاد کرده بود که در صورت اجرا، هزینه آنها از سقف بودجه تعیین شده بالاتر می‌رفت.
علیپور ادامه داد: این نوع قراردادها به باشگاه‌ها ارجاع داد شدتا با توجه به فرصتی که سازمان لیگ در اختیار آنان قرارداده باشگاه‌های متخلف قراردادهایشان را اصلاح کنند. 
علیپور گفت: در مرحله بعد منتظر اقدام باشگاه سپاهان هستیم.  همچنین درباشگاه پرسپولیس قرارداد یکی از ملی‌پوشان بر مبنای ریال 2 سال پیش ثبت شده است و قطعا چنین چیزی امکان ندارد. آنها 2 هفته فرصت دارند تا  درجلسه بعدی هیات رییسه سازمان لیگ قراردادهای خود را اصلاح کنند.
وی بیان کرد: هدف ما از اجرای رعایت سقف بودجه‌ باشگاه‌ها این بود که  ارقام واقعی شود تا بار منفی که علیه فوتبال ایجاد شده بود برطرف شود.
علیپورافزود: مجموع پرداختی به 650 مربی و بازیکن شاغل در لیگ حدود 151 میلیارد تومان است که با احتساب 20 درصد هزینه جانبی، ایاب و ذهاب، پوشاک و مانند آن به حدود 180 میلیارد تومان می‌رسد. در این صورت حتی اگر موارد تخلف را هم لحاظ کنیم، می‌بینیم که هزینه انجام شده در فوتبال حدود 200 میلیارد تومان است که با ارقامی مانند 1200 و 1500 میلیارد تومان که درباره فوتبال مطرح می‌شد، فاصله کهکشانی دارد.
وی گفت: پنجمین مرحله تحویل گرفتن قراردادهای اصلاح شده است. ما همچنین یک نظام مالی جامع ایجاد می‌کنیم که طبق الزامات AFC تمام پرداخت‌ها در قالب یک حساب از پیش تعیین شده انجام بگیرد. باشگاه‌ها موظف خواهند بود تمام پرداخت‌ها و دریافت‌های خود را از طریق شماره حساب‌های از پیش تعیین شده انجام دهند.