80درصد باشگاه ها سقف بودجه را رعایت کرده اند

ساعت 01:01 چهار شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۳

حجت السلام علیپور،رییس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ فوتبال ایران درباره کنترل ونظارت براعمال مصوبه هیأت رییسه سازمان لیگ در رعایت بودجه اعلامی از سوی باشگاها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد:با توجه به اینکه کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ بطور خاص ماموریت یافت که با همکاری کمیته نقل و انتقالات و ادره حراست در تمامی باشگاه ها حضور یافته تا با همکاری مدیران عامل و دیگر مسئولان وضعیت قراردادهای بازیکنان ،مربیان و هزینه های مرتبط با حوزه فوتبال را بررسی و گزارش کند.

این مقام مسئول بیان کرد: در همین رابطه در آخرین جلسه هیأت رییسه سازمان لیگ که با حضور رییس فدراسیون فوتبال و نماینده بازرسی کل کشور حضور داشتند ،گزارش کاملی را با مستندات به اعضای هیأت رییسه ارائه کردیم.
وی افزود:هیأت رییسه سازمان لیگ فوتبال ایران بعد از شنیدن گزارش کمیته بازرسی، ماموریت راستی آزمایی قراردادها را بطور ویژه به کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ و واحد صیانت از سلامت لیگ ،کمیته نقل و انتقالات و مراجع بازرسی واگذار کردند.
حجت السلام علیپوراظهار کرد:در این رابطه کمیته بازرسی نسبت به دریافت اظهار نامه مالی و قراردادی بازیکنان و مربیان باشگاه ها اقدام کرده است وپس از مقایسه اظهارنامه مالی ثبت شده در سازمان لیگ و اسناد ثبت شده در باشگاه ها و انطباق آنها با گزارش های واصله، تخلفات بطورویژه بررسی و به کمیسیون سه گانه فوق ارجاع داده می شود.
رییس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ فوتبال ایران درباره تخلف های احتمالی در این باره افزود:تخطی از میزان بودجه مصوب هیأت رییسه سازمان لیگ و عبور از سقف آن در مجموع هزینه های قراردادها،حقوق بازیکنان،مربیان،کادر فنی،سرپرستی،پزشکی و سایر هزینه های مرتبط با گروه فوتبال تیم بزرگسالان حاضر در لیگ برتر تخلف محسوب می شود.
وی ادامه داد:ارائه ندادن هرگونه تفاهم نامه و بند متمم به قرارداد بازیکنان و مربیان از سوی باشگاه ها به سازمان لیگ از جمله موارد تخلف است.همچنین پرداخت مالیات، وظیفه بازیکنان و مربیان است و پرداخت آن از سوی باشگاه غبر قانونی است.
حجت السلام علیپورتاکید کرد:هرگونه پرداخت وجه نقدی و غیر نقدی با عناوین پاداش، تعدادحضور در مسابقه ،پاس گل،گل نخوردن،کسب رتبه در جدول،اسپانسر شخصی و هدیه هواداران که بر خلاف مقرارت و در قراردادارائه شده به سازمان لیگ ثبت نشده و در سرجمع تعهدی یک قرارداد لحاظ نشده باشد تخلف و تخطی از آیین نامه محسوب می شود.
رییس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ فوتبال ایران افزود:خوشبختانه قبل از اتمام مهلت مقرر همه باشگاه ها در تعامل موثر و هدفمند با سازمان لیگ،لیست قرارداد بازیکنان خود را از طریق وب سایت باشگاه ها به اطلاع عموم رساندند، بطوریکه سازمان لیگ علی رغم داشتن مجوز قانونی مجبور به انتشار قراردادها در سایت رسمی اش نشد.
وی افزود:نکته اساسی این تصمیم مهم و استراتژیک در شفاف سازی قرارداد بازیکنان از سوی سازمان لیگ فوتبال ایران که خواسته  فیفا،کنفدراسیون فوتبال 
آسیا،نمایندگان مجلس،مسئولان وزارت ورزش و جوانان،نهاد های نظارتی ،رسانه ها و افکار عمومی بوده واز چند سال قبل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بر هدفمند کردن این اقدام در چار چوب مقرارات داخلی و بین المللی با حفظ حقوق متقابل باشگاه ها واعضای آنان تاکید داشته اند.
حجت السلام علیپورتاکید کرد: عواید این تصمیم مهم وصحیح این است که رقم ثبت شده قرارداد های 16 تیم لیگ برتر 160 میلیارد بوده که در صورت داشتن انحراف جزیی به کمتر از 200میلیارد تومان منتهی خواهد شد و این اقدام جلوی هزینه های غیر معمولی و غیر شفاف را خواهد گرفت.
وی ادامه داد:قطعا مجموع این مبلغ بعلاوه 20 در صد هزینه های جانبی باشگاه ها از جمله هزینه های مرتبط با ایاب و ذهاب،اقامت،البسه،بیمه ورزشی،هزینه های پزشکی و هزینه هتل تیم ها و سایر هزینه های مرتبت رقم مجموع هزینه باشگاه ها را به کمتر از 250 میلیارد تومان می رساند. این رقم هزینه به تناسب آورده فوتبال درزمینه  خدمات متناوب فرهنگی ،اجتماعی و...بسیار ناچیز خواهد بود وجواب قاطعی است برای کسانی که مدعی هستند پول های میلیاردی در فوتبال هزینه می شود.
رییس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ فوتبال ایران افزود:چه خوب است سایر نهاد های اجتماعی و فرهنگی  کشور نیز هزینه های خودشان را اعلام و به استحضار عامه مردم برسانند.
حجت السلام علیپورتاکید کرد:80 درصد باشگاه ها هیچ گونه تخلفی از برنامه ابلاغی نداشته که مراتب تشکر و قدردانی سازمان لیگ فوتبال ایران رسما به مدیران این باشگاه ها اعلام می شود. 
وی گفت:کمتر از 20 درصد باشگاه ها و قرارداد تعدادی از بازیکنان و مربیان مورد بررسی و راستی آزمایی مجدد قرار خواهد گرفت. این کارگروه، نسبت به اصلاح مجدد قرارداد بازیکنان و مربیان از سوی مدیران عامل باشگاه ها استقبال می کند و آماده همکاری با آنان است.
حجت السلام علیپور در پایان گفت:البته در صورت اصلاح نکردن موارد درخواستی اقدام لازم از جمله تذکر کتبی ،اخطار به هیأت مدیره،معرفی به رکن قضایی فدراسیون فوتبال،معرفی به نهاد های نظارتی وسلب صلاحیت مدیریتی در انتظار متخلفان در این مورد خواهد بود.