با توسعه اصولی مدارس فوتبال، چرخه معیوب بازیکن سازی رفع خواهد شد

ساعت 01:01 یک شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

دهمین نشست مسئولان استانی مدارس فوتبال با حضور مسئولان فوتبال کشوردر محل آکادمی فدراسیون فوتبال برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ، در این نشست سید هادی آیت‌اللهی، نایب رئیس اول ، مهدی تاج، نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ، دکتر فریده شجاعی، نایب رئیس سوم ، دکتر محمد علیزاده، رئیس آکادمی ملی فوتبال، ، دکتر محمد احسانی، رئیس کمیته آموزش فدراسیون  فوتبال ، دکتر مهرزاد حمیدی، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و دکترمصطفی زارعی، مدیر مدارس فوتبال حضور داشتند.
مهدی تاج، رییس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال در این نشست گفت: احساس می کنم که تیم ملی خوبی داریم و بازیکنان باید در برزیل منشا کارهای خوب و اصولی باشند.ما در آنجا سه بازی برگزار خواهیم کرد و صرفنظر از هر نتیجه ای ملی پوشان باید بازی بسیار زیبا و تماشاگر پسندی را ارائه کنند. ضمن اینکه به صعود تیم ملی فوتبال به مرحله بعدی امیدوار هستم.
این مقام مسئول افزود : با توجه به اینکه 5 میلیارد نفر رقابت های جام جهانی را تماشا می کنند، فرصتی است تا تیم ملی هویت ایرانی و اسلامی خود را نشان دهد.
رییس سازمان لیگ در خصوص مدارس فوتبال گفت: با توسعه اصولی مدارس فوتبال چرخه معیوب بازیکن سازی رفع خواهد شد، چرا که ما سال ها مدارس فوتبال در رده های سنی پایه داشتیم ولی باشگاه ها هیچ بهره برداری از آنها نمی کردند.
تاج افزود:امسال به همه باشگاه ها اعلام کرد ایم بودجه خود را اعلام کنند و بودجه اعلام شده باشگاه ها بین70 تا 130میلیارد ریال بود.
نایب رییس فدراسیون فوتبال با اشاره به قانون جدید سازمان لیگ در فصل 94-93 گفت: باشگاه های لیگ برتر موظف هستند 18 بازیکن بالای 23 سال جذب کنند و بقیه بازیکنان را باید از رده های سنی جوانان، نوجوانان و زیر 23 سال به خدمت گیرند و این قانون در راستای جوانگرایی لیگ است  و یک روز باید این امر اتفاق می افتاد.ما باید به این سمت برویم که هر تیمی از امکانات پایه خود استفاده کند.
تاج گفت: وقتی که در کشور مدارس فوتبال داشته باشیم به طور طبیعی می توان در رده های سنی نوجوانان، جوانان و حتی نونهالان بازیکنان خوبی را پرورش داد و تیم هایی که در لیگ ما کار پایه ای انجام دادند، نسبت به تیم های دیگر موفق تر عمل کردند.
وی همچنین با هشدار به برخی مدارس فوتبال که به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند، گفت: متاسفانه برخی مدارس فوتبال هیچ شناسنامه و شخصیت حقوقی ندارند و این امر ممکن است به فوتبال آسیب برساند.
رییس سازمان لیگ افزود: هر کسی که قصد دارد مدرسه فوتبال تاسیس کند، باید شناسنامه داشته باشد و مالیات بپردازد چرا که این یک کار خدماتی است و افراد نباید تنها به بخش سود دهی آن توجه کنند.
تاج گفت : در حال حاضر بیش از 90 در صد باشگاه ها مدرسه فوتبال دارند و آنها باید زیر مجموعه باشگاه ها قرار گیرند که با انجام این کار اگر تخلفی هم صورت گیرد باشگاه ها باید پاسخگو باشند.
تاج ادامه داد: امسال برای باشگاه ها سقف بودجه اعلام کرده ایم و گفته ایم که باشگاه ها نمی توانند بیش از 15 میلیارد هزینه کنند، ولی باشگاه ها برای تیم های پایه خود سقف بودجه ندارند و در این زمینه محدودیتی ندارند و باشگاه ها می توانند برای رده های سنی پایه  هر چقدر که بخواهند هزینه کنند. 
رئیس سازمان لیگ گفت: از مولفه های خصوصی سازی باشگاه ها ، تجاری سازی است و ما باید تلاش کنیم سطح کیفی لیگ ها را به هم نزدیک کنیم .به عنوان مثال سطح لیگ یک را به لیگ برتر و سطح لیگ 2 را به لیگ یک نزدیک کنیم . در آخر باید خاطر نشان کنم سازمان لیگ فوتبال ایران دربست در اختیار فوتبال پایه است.
در ادامه این نشست رئیس آکادمی فدراسیون فوتبال بیان کرد: در 6 ما گذشته استمرار و پایداری در اجرای سیاست‌های فوتبال پایه داشته ایم و مدارس فوتبال را ساماندهی کرده ایم و در این زمینه فدراسیون  فوتبال به ما کمک کرد.
محمد حسین علیزاده افزود: فوتبال پایه باید هر چه بیشتر قانونمند شده و با سازماندهی هدفمند شود. ما باید از این بخش حمایت کنیم تا دستاوردهای قابل قبولی حاصل شود. از این رو مصوبات یکپارچه برای مدارس فوتبال پایه به آنها ابلاغ خواهد شد تا سیستم به صورت همگانی اجرا شود.
وی گفت: فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر برگزاری فستیوال‌ فوتبال و اجرای سیاست‌های فوتبال پایه از ایران قدردانی کردند که این تقدیر نشان گر این است که راه درستی را اتخاذ کرده ایم. از این رو دومین فستیوال را هم قرار است پس از رایزنی‌های لازم و رفع موانع و مشکلات، بعد از تعطیلی مدارس در شهریور امسال برگزار کنیم. همچنین قصد داریم برای بالا بردن تجربه بین المللی این فستیوال‌ها و همچنین مربیان و بازیکنان تیم‌های پایه، فستیوال‌ها را با حضور کشورهای مختلف برگزار کنیم.
رئیس آکادمی ملی فوتبال از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان فدراسیون و وزارت آموزش و پرورش در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ساز و کار قانونی امضای این تفاهم نامه در حال انجام است همینطور تفاهم نامه‌ای با وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری فستیوال‌ها امضا شده است تا در نهایت بتوانیم تیم‌های ملی قدرتمندی را در بخش مردان و زنان داشته باشیم.
علیزاده افزود: از ناظران و مسئولان استان‌ها می‌خواهم در اجرای محورهای اساسی تعیین شده آکادمی به ما کمک کنند، چرا که مردم از ایجاد و توسعه مدارس غیر قانونی فوتبال که به صورت قارچ گونه رشد کرده‌اند رنج می‌برند.
وی گفت: امسال، سال مشارکت مدارس فوتبال باشگاههاست و امیدوارم مشکلات حل شود تا نهایتا فوتبال پایه مسیر اصولی و آکادمیک را طی کند.
در ادامه این نشست ، نایب رییس اول فدراسیون فوتبال گفت: باید در مورد مدارس غیرقانونی فوتبال از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شود و بدین ترتیب خانواده ها آگاه شوند تا فرزندانشان را در این گونه مدارس ثبت نام نکنند.
سیدمحمد هادی آیت الهی افزود: فعالیت مدارس فوتبال از 6 سال گذشته آغاز شده است ولی باید این مدارس به شکل بهتری ساماندهی شوند تا استعدادهای جدید را برای فوتبال کشور شناسایی کنندو خروجی کار آنها به صورت جشنواره یا فستیوال نمود پیدا کند. 
این مقام مسئول گفت: فدراسیون فوتبال برنامه منسجمی را در بخش استانی ، ملی و بین المللی برای مدارس فوتبال پیش بینی کرده است. بانوان هم باید در بخش توسعه مدارس فوتبال فعال باشند، همان طور که سال گذشته فستیوال مدارس فوتبال زیر 13 سال دختران برگزار شد.
رئیس کمیته بانوان فدراسیون فوتبال، در نشست مسئولان استانی مدارس فوتبال گفت: از اینکه در بحث توجه به فوتبال پایه و علمی کردن آن، قسمت بانوان هم مورد توجه قرار گرفته شده است خوشحالم و از هادی آیت‌اللهی تشکر می‌کنم.
فریده شجاعی ادامه داد: در بخش بانوان بر اساس اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حرکت کرده‌ایم و بر همین اساس سند راهبردی را از قبل تهیه کرده بودیم. در طی مسیر البته با مشکلات زیادی رو به رو بودیم اما  خوشبختانه در بخش همگانی و توسعه فوتبال و فوتسال بانوان موفق بوده ایم.
این مقام مسئول افزود: فعال شدن جامعه‌ فوتبال زنان در کل کشور اتفاق خوبی بود و خوشحالیم که اکنون لیگ‌های مختلفی را در فوتبال و فوتسال و حتی فوتبال ساحلی بانوان راه اندازی کرده‌ایم. سال گذشته فستیوال فوتبال بانوان برگزار شد که بازتاب خوبی در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت. همین عملکرد خوب باعث شد به ایران امتیاز بدهند و بتوانیم به عنوان نماینده آسیا در رقابت‌های سنگاپور شرکت کنیم و عنوان چهارم را کسب کنیم 
وی اعلام کرد: البته ما کار سختی در فوتبال بانوان آسیا داریم. 5 تیم اول آسیا جزو 10 تیم اول جهان هستند. ژاپن قهرمانی جام جهانی و قهرمان زیر 17 ساله‌های جهان است و کره جنوبی هم به قهرمانی زیر 19 ساله‌های دنیا رسیده است. اما در فوتسال از تیم‌های برتر آسیا هم جلو افتاده ایم.
شجاعی گفت: باید قبول کنیم که در فوتبال نیاز به کار و پایداری بیشتری داریم. از دکتر حمیدی معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم به فوتبال و فوتسال پایه در بخش بانوان در مدارس اهمیت بیشتری بدهند.
در ادامه نشست دکتر محمداحسانی، رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال با ارائه صحبت هایی گفت: کتاب ها، سی دی ها و دی وی دی های بسیار خوبی در زمینه آموزش فوتبال در کشور وجود دارد که باید از آنها بهره جست.
وی در ادامه گفت:مربیان مدارس فوتبال حداقل باید مدرک C  از ایران یا AFC  داشته باشند و همچنین خاطر نشان کرد که باید به مقوله اعتماد به نفس در دوران کودکی توجه کنیم و مهارتهای زندگی را به کودکان بیاموزیم.
لازم به ذکر است در این نشست،برنامه برگزاری فستیوال های 1393 توسط گل محمدی و دکتر زارعی اعلام شد و همچنین سامانه جدید بانک اطلاعات مدارس فوتبال معرفی شد و توضیحاتی در مورد این سامانه، توسط مسئول این سامانه به حاضرین در این نشست ارائه شد.
در پایان نشست جلسه پرسش و پاسخی پیرامون برگزاری دوره های توجیهی ویژه فوتبال پایه در استانها با حضور دکتر فریده شجاعی، علیزاده، گل محمدی و دکتر زارعی برگزار شد.