سهمیه لیگ قهرمانان آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا کاهش یافت

ساعت 01:01 یک شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲

رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد اعلام برنامه‌های این سازمان برای فصل آینده لیگ برتر،شرکت های برگزیده در مزایده تبلیغات محیطی فوتبال و نحوه سهمیه بندی فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا نشست خبری را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، مهدی تاج اعلام کرد: براساس تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا ازسال آینده سهمیه تمامی کشور های آسیایی  بر اساس آئین نامه جدید که 2 سال اعتبار دارد اجرا می شود.
نایب رئیس فدراسیون فوتبال افزود:در روش جدید کشورهای که  براساس ملاک های کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشترین امتیاز ها را بدست بیاورند و در این قاره رتبه های اول و دوم را از آن خود کنند هرکدام 3 سهمیه مستقیم و یک سهمیه از طریق بازی پلی آف به خود اختصاص می دهند.
این مقام مسئول اعلام کرد: فدراسیون های سوم و چهارم  براساس امتیاز های بدست آمده نیز 2 سهمیه مستقیم و 2 سهمیه در بازی پلی آف خواهند داشت و فدراسیون پنجم نیز یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه در بازی پلی آف خواهد داشت.
رئیس سازمان لیگ افزود:  تیم های بازنده مسابقات حذفی لیگ قهرمانان آسیا از کشور های رتبه 7 تا 12 به  مسابقات گروهی ای اف سی  کاپ  راه پیدا می کنند.
وی در مورد  شرکت های که  در مزایده تبلیغات محیطی سازمان لیگ فوتبال ایران حضور داشتند، گفت : با توجه به مبالغ پیشنهادی از سوی  شرکت های حاضر  در این مزاید 4 شرکت ایران نوین کیش،شبکه سبز سیما،کانون تبلیغاتی رسا و شرکت افق هنر پویا بالاترین پیشنهاد ها را ارائه و انتخاب شدند.
تاج بیان کرد :قرار است در مرحله بعدی با این 4 شرکت جلسات جداگانه ای با حضور اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ برگزار شود تا با تکمیل توافق های مورد نظر درنهایت از بین این گزینه ها برنده اصلی معرفی شود.
نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: یکی از اهداف اصلی ما برای فصل آینده جوان‌سازی لیگ  و تغییر آیین‌نامه‌ قراردادهای آن در سال آینده است.
تاج بیان کرد: امام صادق (ع) می‌گوید بزرگترین عیب آن عیبی است که نزد صاحبش پوشیده باشد و انسان برای رفع تلاشی از خود بخرج ندهد، در لیگ فوتبال ایران به این نتیجه رسیدیم که باید فکرمان به سمت پویایی  آن حرکت کند ودر این رابطه با کارشناسان ،پیشکسوتان و مربیان خارجی  در این مورد صحبت کرده‌ایم تا عملکرد خوبی داشته باشیم.
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در این رابطه به همراه محمدرضا ساکت در این مورد تحقیق کرده‌ایم اکنون برای چارت سازمان لیگ  تحقیق می‌کنیم تا به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.
تاج با اشاره به اینکه سازمان لیگ سالی 6 هزار مسابقه برگزار می‌کند، عنوان کرد: باید حلقه‌های اتصال لیگ دسته 3، لیگ دسته 2، لیگ دسته یک و لیگ برتر و تیم ملی را تعریف کنیم اگر لیگ برتر به تیم ملی سرویس ندهد و اگر لیگ دسته یک به لیگ برتر سرویس ندهد فایده‌ای ندارد.
وی افزود: از گزارشاتی که به دست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که در لیگ دسته اول فوتبال ایران 18 درصد از بازیکنان جوانان و امیدها هستند که میزان استفاده از آنها تنها یک درصد است این نشان از مشکلات ما دارد همین مسئله در لیگ برتر وجود دارد. مسائلی مثل نتیجه‌گرایی و اقتدارگرایی در به وجود آمدن این شرایط مؤثر است. سامانه‌ای را درست کرده‌ایم تا اتفاقات تازه‌ای در این لیگ‌ها رقم بخورد هنوز نسخه جدیدی مشخص نشده و تنها به باشگاه‌ها اعلام کردیم قراردادی نبندند چون ممکن است در آیین‌نامه تغییراتی به وجود بیاید که دچار مشکل شود.
تاج تأکید کرد: آیین نقل و انتقالات را براساس جوان‌گرایی نوشتیم از مربیانی مثل مجید جلالی، رسول کربکندی، مهدی مناجاتی، جعفر کاشانی، امیر حاج‌رضایی و... مشورت گرفتیم البته با خیلی از افراد نیز نتوانستیم صحبت کنیم. باید به نتیجه‌ای برسیم که برون رفت خوبی داشته باشد شاید چهار اتفاق جدید رخ دهد که به ترتیب از آنها نام می‌برم اول به وجود آوردن قوانین محدود کننده است که تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم این کار را صورت ندهیم، دوم قوانینی تشویق است مسئله سوم ارزیابی باشگاه‌ها و مسئله چهارم چرخه تولید بازیکن است که در این مورد محدودیت‌هایی داریم و چرخه ما خوب کار نمی‌کند.
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران با اشاره به اینکه با زلاتکو کرانچار، دراگان اسکوچیچ و لوکا بوناچیچ صحبت کرده است، عنوان کرد: محمدرضا ساکت نیز به عنوان محور موضوع در حال صحبت با افراد مختلف است حرف مربیان کروات این بود که می‌توان از دو بازیکن زیر 21 سال با قراردادن قوانینی در شروع هر مسابقه استفاده کرد. این حرکت کار نادری است که تنها در یک کشور استفاده می‌شود و نباید از این کار استفاده کنیم قوانین دیگری وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد به طور مثال هر تیم تنها با 17 بازیکن بالای 23 سال قرارداد بندد که این شرایط برای تمام باشگاه‌ها یکسان باشد اگر ظلم بالسویه باشد عدل است مرز پختگی در فوتبال ایران 25 سال است مرز پختگی در فوتبال به بازیکنی اتلاق می‌شود که 45 تا 50 بازی در لیگ انجام داده باشد. در بعضی از لیگ‌‌ها در دنیا مرز پختگی در 20 سال است که این نشان می‌دهد آمار در فوتبال ما بالا رفته و باید فکری به حال این موضوع کرد. مسئله بعدی در بازی بازیکنان است که باید به آن پرداخته شود.
مهدی تاج در ادامه نشست خبری خود با اشاره به مسئله سربازی گفت: باید به مسئله سربازی بپردازیم زیرا باشگاه آن بر روی بازیکن سرمایه‌گذاری می‌کند و وقتی بازیکن به وقت عالی می‌رسد وقت سربازی رفتنش است در دوران سربازی بسیاری از بازیکنان به کار گرفته نمی‌شوند و در این رهگذر بسیاری از بازیکنان از گردنه خارج می‌شوند در حال سه تیم فجر سپاسی، ملوان و تراکتورسازی در لیگ برتر می‌توانند از بازیکنان سرباز استفاده کنند و همچنین نیروی زمینی در دسته اول که این تیم‌ها هم فقط 11 بازیکن دارند و همه آنها هم سرباز نیستند حتی در نیروی زمینی هم پنج شش بازیکن سرباز نیستند و از بیرون آمده‌اند بنابراین سربازی حلقه مفقوده ما است.
وی ادامه داد:‌در لیگ بر روی کمیت کار کرده‌ایم و اکنون باید بر روی کیفت کار کنیم زمین‌ها آماده شده اما باید الان کیفت آنها را افزایش دهیم. لیگ هم 16 تیمی است و دیگر کسی به دنبال لیگ 18 و 20 تیمی نمی‌رود دیگر کسی به دنبال خرید امتیاز تیم هم نمی‌رود این مسائل مربوط به گذشته است اکنون باید به دنبال کیفیت برویم ما در لیگ دو سه چیز معوقه داشتیم یکی حق میزبانی در لیگ بود که این طرح انجام شد و پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه تختی و شهر کرج بازی کردند و حق میزبانی رعایت شود باید کفیت کار جدی گرفته شود.
رئیس سازمان لیگ با اشاره به قرارداد بازیکنان گفت: ما به AFC سقف قرارداد و مدت قرارداد را پیشنهاد کردیم که آنها مخالفت کردند و گفتند که نباید سقف و مدت قرارداد اجباری باشد.
تاج ادامه داد: بحث مالیات بازیکنان هم بسیار جدی است هفته گذشته با اداره کل مالیاتی جلسه داشتیم و قرار شد که مبلغ بازیکنان صد درصد اعلام و افشا شود وزارت ورزش هم در این مسئله با ما هماهنگ است ضمن اینکه خود هیئت رئیسه سازمان لیگ هم به این نتیجه رسیده که هیچ قرارداد محرمانه‌ای با کسی امضا نشود و مبلغ قراردادها به طور رسمی اعلام شود.
وی افزود: میزان پرداختی قراردادها هم باید به پول رایج کشور و ریال باشد نه آنکه به دلار، ماشین، گاو و گوسفند، باغداری، گاوداری، میلگرد و ورق فولادی باشد باید مبلغ قرارداد بازیکنان داخلی به ریال باشد.
رئیس سازمان لیگ تصریح کرد: با بازرسی کل کشور هم جلسه گذاشتیم و با مسئولان نظارتی هم جلسات خوبی داشتیم نحوه پرداخت‌ها هم سازمان لیگ اعلام می‌کند که چند درصد اول و چند درصد در وسط و چند درصد در آخر فصل باشد مبلغ بازیکنان خارجی هم دلار است.
وی گفت: بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری اعلام کردند در حوزه فوتبال و ورزش هم باید رعایت شود نحوه پرداخت قراردادها باید معلوم شود و باید لغزش‌ها از بین برود با دستگاه‌های نظارتی هم هماهنگ هستیم و به همین دلیل هم گفته‌ایم در حال حاضر قراردادی منعقد نشود و باشگاه‌ها با هیچ فردی مذاکره نکنند.
تاج با اشاره به مالیات بازیکنان خارجی گفت: بازیکنان خارجی هم باید هر موقع که قصد خروج از کشور را دارند تسویه حساب کنند و بازیکنان باید مالیا‌ت‌ها را بدهند وگرنه ممنوع‌الخروج می‌شوند همانطور که کارمندان مالیات بر حقوق خود را می‌دهند بازیکن هم باید مالیات قراردادش را پرداخت کند. سازمان مالیاتی می‌خواست بازیکنان را ممنوع‌الخروج کند که با صحبت‌های ما قرار شد فرصت بیشتری داده شود. سازمان لیگ هم بر این باور است که باید بازیکنان مالیات خود را بدهند.
وی تأکید کرد: باشگاه‌ها نباید مالیات بازیکنان را پرداخت کنند بلکه این بازیکن و مؤدی مالیاتی است که باید قراردادش را بدهد باشگاه‌ها فقط باید 5 درصد مالیات بدهند که اکنون 3 درصد است همانطور که نمی‌توان گفت از چراغ قرمز رد شوید تعهدش با من است پرداخت مالیات هم باید بر عهده بازیکن باشد و باشگاه نباید مالیات بر قرارداد بازیکن را دهد.
نایب رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اختلاف‌نظر سازمان لیگ با اداره کل مالیات عنوان کرد: تنها اختلاف ما این بود که بازیکنان باید مبلغی که به آنها پرداخت شده به آنها مالیات بدهند نه آنکه براساس مبلغ قرارداد مالیات پرداخت شود زیرا برخی باشگاه‌ها مبالغ قراردادهای زیادی بسته‌اند 800، 900 و یک میلیارد تومان اما پولی به بازیکن پرداخت نشده است. سازمان لیگ معتقد است که همانطور که بازیکن باید مالیات بدهد و حق با اداره مالیات است در این بحث هم حق با بازیکن است و باید براساس پولی که دریافت کرده مالیات بدهد شاید یک نفر صدها میلیارد تومان گردش مالی داشته باشد اما در پایان سال زیان‌ده باشد در آن صورت این شخص که نباید مالیات بدهد. مالیات بازیکنان هم باید براساس مبلغ پرداختی باشگاه باشد و اداره مالیات هم این مسئله را پذیرفته که در این صورت ممنوع‌الخروجی بسیاری از بازیکنان رفع خواهد شد.
رئیس سازمان لیگ با اشاره به پرداخت‌های زیرمیزی گفت: پرداخت‌های زیرمیزی و غیرعضو تخلف است و متخلف هم قابل پیگیری است کلیه اعضای هیئت مدیره باشگاه هم در این تخلف سهیم هستند زیرا هیئت مدیره باشگاه باید کار هیئت‌مدیره‌ای خود را بکند و زیر گزارش عملکرد باشگاه امضا می‌کند حاصل کار آنها است. دستگاه‌های نظارتی هم در این بخش هماهنگ هستند ارزیابی مردم باید در فوتبال مثبت شود.
وی افزود: با اشاره به فساد در فوتبال گفت: من معتقدم باید با فساد در فوتبال برخورد شود همانطور که در همه اقشار جامعه تخلف وجود دارد هر شغلی متخلف دارد به همین دلیل هم ما دادگاه‌های مختلفی داریم مثل دادگاه ویژه روحانیت، دادگاه ویژه کارکنان دولت، دادگاه ویژه قضات و دادگاه جرایم پزشکی بنابراین دادگاه رسیدگی به تخلفات ورزش هم باید داشته باشیم و هر فردی که مباحثی در مورد تبانی و رشوه را مطرح و ادعا می‌کند باید به ادعایش رسیدگی شود و این مسئله یک کار تحقیقاتی، حفاظتی و نظارتی می‌خواهد و از حیطه دستگاه‌های موجود خارج است.
تاج گفت:‌وقتی مدیر بایر مونیخ به خاطر فرار مالیاتی به 3 سال زندان محکوم می‌شود چرا در کشور ما این اجرا نشود و ما فقط حرف بزنیم و من بگویم و شما هم بنویسید اما مردم وقتی آرام می‌شوند که تخلف متخلف اعلام و آشکار شود و جرمش مشخص شود ما در هیئت رئیسه سازمان لیگ هم صحبت کردیم در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم همین امروز صحبت کردیم باید فضا آرام شود.
وی تأکید کرد: در فضای آرام کار برای سازندگی و بالندگی مهیا می‌شود افراد قوی‌تری در جامعه هستند که می‌توانند در فوتبال کارهای خوبی انجام دهند اما وقتی این حرف‌ها را می‌شنوند وارد صحنه نمی‌شوند. باید دادگاه ورزش تشکیل شود تا این اتفاق رخ بدهد. باید با فساد در ورزش برخورد شود طبق قانون محل رسیدگی به تخلفات صداوسیما و رسانه‌ها نیستند محل رسیدگی به تخلفات دادسراها هستند باید کنترل و تحقیق شود اگر کسی حرفی می‌زند و ادعایی دارد باید بنویسد در صورتی که حرفش غلط بود باید با تهمت‌زننده برخورد و آن شخص تنبیه شود اینگونه شرایط آرام می‌شود.
وی افزود: وضعی که اکنون فوتبال دارد دلزدگی ایجاد کرده است این خوب نیست بسیاری از خوبان جامعه وقتی به ما می‌رسند می‌گویند جلوی این فساد را در جامعه بگیرید ما هم چیزی در دست‌مان نیست که کسی را به دادسرا بفرستیم. اما با تشکیل دادگاه ورزش همه چیز درست می‌شود فدراسیون، سازمان لیگ و وزارت ورزش همه به دنبال این هستیم که دادگاه رسیدگی به تخلفات ورزش ایجاد شود و احکامی هم نزدیک به هم صادر شود زیرا افرادی که خودشان در ورزش باشند فضا را بیشتر می‌شناسند.