حق پخش تلویزیونی مهم ترین عامل در درآمدزایی باشگاه ها

ساعت 01:01 سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲

رئیس اتحادیه فوتبال با ارسال نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اختصاص بخشی از بودجه صداوسیما بابت حق پخش تلویزیونی به باشگاه های فوتبال شد

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران ،عزیز اله محمدی در این نامه آورده است پیرو جلسه شورای مرکزی اتحادیه فوتبال با حضور مدیران عامل باشگاه های لیگ برتر و دسته یک فوتبال جمع بندی موارد مطروحه و نتایج حاصله، موارد ذیل به استحضار می رسد.
یکی از شرایط و الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال برای  حضور تیم ها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، همانا درآمدزایی و خود کفا بودن باشگاه ها از نظر مالی است و تمامی باشگاه ها بایستی حالت تجاری داشته باشند.
مهم ترین عامل در درآمدزایی باشگاه ها مربوط به حق پخش تلویزیونی است که در بسیاری از کشورها از ۴۰ تا ۷۰ درصد هزینه های یک باشگاه صرفاً از درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی مسابقات تامین می شود.
در حال حاضر، اساسی ترین چالش فدراسیون فوتبال و باشگاه های کشورمان، همانا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که مبلغ حق پخش مسابقات را بصورت قطره چکانی پرداخت می کند و حال آنکه حق پخش مسابقات فوتبال، بخش مهمی از حقوق حقه ورزش فوتبال کشورمان است.
بر اسای معیارهای مندرج در گزارش سالیانه فیفا، بند ۷۴ اساسنامه فیفا و با توجه به اصول ۲۲، ۴۴ و ۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باشگاه های فوتبال بایستی به عنوان بنگاه های خصوصی و تجاری وارد عرصه درآمدزایی شوند.
اگرچه در این رابطه و در طول یک دهه گذشته، پیشرفت هایی حاصل شده است اما به نظر می رسدفاصله بسیار زیادی تا رسیدن به استانداردهای امروز جهانی باقی مانده است. امروزه باشگاه های فوتبال کشورمان به جزء درآمد قطره چکانی  از سازمان صدا و سیما و درآمد اندکی که از طریق جذب حامیان مالی (اسپانسر) بدست می آورند تقریباً از سایر منابع درآمدزایی فوتبال محروم هستند.
در حال حاضر، باشگاه های فوتبال مطرح جهان از طریق  حق پخش تلویزیونی (بطور میانگین ۵۰ درصد)، فروش بلیط مسا بقات (بطور میانگین ۲۵ درصد)، حامیان مالی (بطور میانگین ۱۵ درصد) و فروش بازیکن، پیراهن و سایر محصولات خود (بطور میانگین ۱۰ درصد) نه تنها تمامی هزینه های سالانه خود را تامین می کنند بلکه سود سرشاری نیز بدست می آورند و این در حالی است که متاسفانه باشگاه های فوتبال کشورمان به دلیل  قوانین موجود، نه تنها از این سودآوری محروم بلکه بسیاری از آنان در حالت  ورشکستگی کامل بسر می برند.
مطابق تحلیل های بعمل آمده از سوی کارشناسان و دست اندرکاران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سالیانه درآمدی معادل 260 میلیارد تومان از بابت پخش مسابقات فوتبال در تهران و شهرستان ها بدست می آورد که سهم تولید کنندگان آن که همانا باشگاه های فوتبال هستند بایستی با توجه به مبلغ مذکور محاسبه و به آنان پرداخت شود.
درآمد های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از تبلیغات تلویزیونی در هنگام پخش مسابقات فوتبال لیگ برتر و جام حذفی بسیار چشمگیر است. صدا و سیما با هر ثانیه پخش تبلیغات تلویزیونی به هنگام مسابقات( ۵ دقیقه آگهی قبل از مسابقه) و حداقل ۵ دقیقه آگهی در وقت استراحت بین دو نیمه بازی و در نهایت ۵ دقیقه آگهی پس از اتمام مسابقه_جمعاً ۱۵ دقیقه) درآمدزایی قابل توجهی کسب کنند.
به عبارت دیگر، برای هر مسابقه فوتبال حدوداً ۹۰۰ ثانیه آگهی تبلیغات را شاهد هستیم که با توجه به تعرفه هر ثانیه آگهی بازرگانی، رقم قابل توجهی را شامل می شود.
گفتنی است که نزدیک به ۷۰ مسابقه تیم های استقلال و پرسپولیس بطور مستقیم از شبکه سه سیما و جام جم و سایر مسابقات از شبکه های استانی و شبکه ورزش پخش زنده می شود.
تعداد ۱۶ تیم در لیگ برتر حضور دارند و با توجه به میانگین هزینه های  هر تیم در طول یکسال که بالغ بر 16 میلیارد تومان است، مبلغ کل هزینه های این ۱۶ تیم سالانه معادل 256 میلیارد تومان است.
با توجه به موارد مشروحه فوق و به ویژه درآمدزایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از بابت پخش مسابقات فوتبال کشورمان که بالغ بر 260 میلیارد تومان در طول یکسال برآورد شده است، انتظار تمامی مسئولین ورزشی اعم از فدراسیون فوتبال، اتحادیه فوتبال و باشگاه های آن است که سازمان صدا و سیما، حداقل ۵۰ درصد از درآمدهای ناشی از پخش مسابقات فوتبال را به متولیان آن که همانا باشگاه ها هستند اختصاص دهد.
موجب امتنان جامعه ورزشی فوتبال خواهد بود دستور فرمایند ترتیبی اتخاذ شود تا مجلس شورای اسلامی به هنگام تامین بودجه سال آینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اختصاص ۵۰ تا۷۰ درصدی از این بودجه به حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال کشورمان اقدام لازم معمول دارند.