تاج: باید برای مبارزه با فساد برخورد منطقی، صحیح و عقلانی انجام دهیم

ساعت 01:01 سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲

مهدی تاج در ابتدای همایش حمایت مدیران عامل باشگاه‌های لیگ دسته اول از سامانه 6090 ضمن خوشامد گویی به حاضرین در جلسه اعلام کرد کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد سقف سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را از4 تیم به 3 تیم برساند.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ  فوتبال ایران، تاج بیان کرد: استانداردهای آسیا برای سهمیه دادن از 11 آییم به 6 آیتم کاهش پیدا می‌کند. البته ما در این 6 آیتم وضعیت خوبی داریم اما بازهم نیاز به کار بیشتر است. همچنین مسئولان مسابقات قصد دارند تعداد 16 کشور حاضر در این رقابت‌ها را به 24 کشور برساند که در صورت وقوع این امر کارمان بسیار سخت خواهد شد.
تاج با اشاره به لزوم تشکیل سامانه 6090 اظهار داشت: در دوسال گذشته 42 میلیارد درآمد از طریق مخابرات برای فوتبال حاصل شده بود اما این مبلغ به سازمان لیگ فوتبال ایران داده نشد. 
وی ادامه داد: راه سختی پیش رو داریم حتما گرفتاری‌هایی دراین زمینه وجود دارد زیرا صاحبان منفعت خیلی راحت از این مسئله نخواهند گذشت. به دو دلیل ما این کار را به صورت جدی ادامه خواهیم داد. AFC الزام کرده  تا درآمدزایی باشگاه‌ها را مشخص کنیم و اینکه باشگاه‌ها باید مستقل باشند و از کمک دولتی کمتر بهره بگیرند.
تاج با اشاره به اینکه همه به دنبال کیفیت بازی‌ها هستند تاکید کرد: مدیران عامل باشگاه‌ها از صبح تا شب به دنبال پول هستند. باشگاه‌های ما حداقل‌ها را ندارند. صبح فتح‌الله‌زاده را دیدم که می‌گفت دائم طلبکاران با من تماس می‌گیرند. آیا در فوتبال پول نیست البته که هست. ششمین صنعت پولساز دنیا فوتبال است. ما هم که راگبی و تنیس بازی نمی‌کنیم اما فوتبال برای ما تبدیل به ورشکستگی شده. آدم‌های قوی می‌روند همه چیز در دنیا رکود داشته اما فوتبال رکودی نداشته است.
تاج با اشاره به حق پخش تلویزیونی رقابت‌ها تبلیغات محیطی گفت: ما به صورت جدی به دنبال حق پخش تلویزیونی هستیم تا وضعیت فوتبال ما بهتر شود. کجای دنیا یک سرمربی دنبال پول بازیکن تیمش می‌رود. حالا که شرایط این گونه شده باید فوتبال را تعطیل کرد طبیعتا خیر. باید از منافع آن دفاع کنیم. حتما تنها هم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. طبق اساسنامه، سازمان لیگ مسئول حق پخش تلویزیونی و سایر موارد است. این مسائل در اروپا از سال 2005 آغاز شد. در آسیا از سال 2008 و ما هم اکنون می‌خواهیم این مسئله را شروع کنیم. 
رئیس سازمان لیگ گفت: ما اعضایی را به عنوان کمیته بازاریابی مشخص کردیم تا این گونه کارها را انجام دهند. کارمان دشوار است اما باید این مسئله را  نهایی کنیم. فردا هم جلسه‌ای با مسئولان ایرانسل خواهیم داشت تا در صورت نهایی شدن با این اپراتور هم قرارداد ببندیم.
تاج با اشاره به حضور وی و کفاشیان در مجلس اظهار داشت: روز گذشته نمایندگان مجلس آماری را از ما می‌خواستند ورود مجلس به این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنم. آنها اسامی هیأت مدیره باشگاه‌ها و مدیران عامل باشگاه‌ها را می‌خواستند و نحوه انتخاب آنها را. اعتقاد من این است که اگر حق پخش تلویزیونی پرداخت نشود نمی‌توانیم لیگ را ادامه دهیم. این مسئله موضوع مهمی است و باید با آن برخورد منطقی صورت بگیرد. ما دو سه ماه قبل همه چیز را برآورد کردیم و این موضوع را با مسئولان در میان گذاشتیم. امسال قرارداد سه ساله‌مان به پایان می‌رسد. طبیعی بود که پیش از این نمی‌توانستیم اقدامی انجام دهیم. اما هم اکنون قراردادمان را محکم می‌بندیم.
رئیس سازمان لیگ با اشاره به تبلیغات محیطی دور زمین تصریح کرد: ما در حدود ده پانزده روز آینده تبلیغات دور زمین را به مزایده خواهیم گذاشت تا هر شخصی که قصد این کار را داشت مراجعه کند.
تاج با اشاره به اتفاقاتی که اخیرا در فوتبال رخ داد و مسائل فسادی که مطرح شده، تاکید کرد: باید برای مبارزه با فساد برخورد منطقی، صحیح و عقلانی انجام دهیم. برای این کار باید هوشمندانه عمل کنیم. قوانینی ایجاد کنیم که زمینه سوءاستفاده وجود نداشته باشد. اگر قرار است ادعایی صرفا در رسانه مطرح شود جلوی آن را خواهیم گرفت. این موضوع باید با مستندات ارائه شود. در کشور ما هم در قبال مبارزه با فساد اعدام هم داشته‌ایم. هیچ کدام از ما هم کوتاه نخواهیم آمد. در برنامه 90 شخصی آمد صحبتی مطرح کرد که یک نفر در سازمان لیگ 16 میلیون تومان دریافت کرده است ، من صبح فردای آن روز به دادسرا شکایت کردم و گفتم که اگر چنین شخصی پولی دریافت کرده با آن برخورد می کنیم اما اگر این کار صورت نگرفته خواستم تا از کسی که این ادعا را کرده، بازخواست شود. هنوز هم این مسئله ادامه دارد. حالا آن فرد می‌گوید بر اثر شنیده‌هایش این مسائل را مطرح کرده است. من خودم به صورت جدی پیگیر این موضوع هستم چرا که بحث پاکی در فوتبال 60 امتیاز در فدراسیون فوتبال آسیا دارد. 

کلید واژه