تاج: سازمان لیگ برنامه ویژه ای برای درآمدزایی باشگاه ها دارد

ساعت 01:01 جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲

رئیس سازمان لیگ برتر گفت: در تقویم جدید لیگ قهرمانان تیم‌های شرق و غرب آسیا تا فینال با هم بازی نمی‌کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ، مهدی تاج با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم با اشاره به برگزاری نشست مشترک با داوران لیگ برتر اظهار داشت: در این نشست حسن‌پور از لیگ یک و عابدینی به عنوان یکی از مدیران لیگ برتر دغدغه‌های خود را بیان کردند ضمن آنکه داوران هم مشکلات خود را بر زبان آوردند.
وی ادامه داد: ما معتقدیم داوران فوتبال کشور کاملا پاک، متدین و زحمتکش هستند و البته حقوق بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند. بهترین داوران ما در نیم‌فصل نخست بیشتر از 7،8 میلیون تومان یعنی برای هر بازی 500 هزار تومان که مالیات هم از آن کم می‌شود دریافت نکرده‌اند که این پول به هیچ عنوان با مبالغ موجود در فوتبال قابل مقایسه نیست. البته ما می‌گوییم که داور تحت هر شرایطی چه یک ریال بگیرد و چه 100 میلیون باید بهترین داوری را انجام دهد.
رئیس سازمان لیگ برتر درباره انتخاب نشدن محسن قهرمانی برای قضاوت در نیم فصل دوم گفت: او در تست مربوط به داوران انتخاب نشد و باید در تست‌های آینده شرکت کند.
مهدی تاج با اشاره به کسب امتیاز بالا از سوی ایران در تعیین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا خاطر نشان کرد: این امتیاز بالا توفیقی برای فوتبال ایران است. کشورمان با کسب 908 امتیاز از مجموع هزار امتیاز و تنها با اختیار 22 امتیاز کمتر از ژاپن دوم آسیا شد و توانست کره‌جنوبی را هم پشت سربگذارد. اکنون ما اول غرب آسیا و دوم آسیا هستیم که این موفقیتی برای سازمان لیگ فوتبال ایران بود.
وی تصریح کرد: هدف دوم ما که هم سازمان لیگ و هم کی‌روش اعتراض جدی به آن دارند تغییر در نحوه برگزاری لیگ قهرمانان آسیاست چرا که در تقویم فعلی، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دقیقا با مسابقات انتخابی تیم ملی برای جام جهانی همزمان می‌شود. در حال حاضر 4 سهمیه ما در لیگ قهرمانان آسیا قطعی شده و همین دوره لیگ قهرمانان در مرحله پنجم و ششم مسابقات لیگ قهرمانان با اردوی آماده‌سازی تیم ملی در جام جهانی تداخل خواهد داشت.
رئیس سازمان لیگ برتر یادآور شد: به همین دلیل در نشستی که در امارات برگزار شد و کشورهایی چون کویت، امارات، لبنان، بحرین، عربستان و دکتر حافظ که عضو کمیته اجرایی AFC است و یک عضو دیگر این کمیته را به همراه داشت تلاش کردیم تا تغییراتی در این تقویم به نفع کشورمان ایجاد شود. البته تصمیمات نهایی 5 آذر گرفته می‌شود اما معتقدم آنچه که اینجا مورد توافق قرار گرفت در کمیته مسابقات AFC هم تصویب و ابلاغ خواهد شد.
تاج از توافقی تازه در نحوه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا خبر داد و گفت: طبق این توافق تا بازی فینال تیم‌های غرب آسیا با یکدیگر و تیم‌های شرق آسیا با هم بازی خواهند کرد در اروپا فاصله کشورها  با یکدیگر نزدیک است اما در قاره بزرگ آسیا رفت و آمد دشوار است و به همین دلیل مقرر شد تا تیم‌های شرق و غرب آسیا تنها در فینال با یکدیگر روبرو شوند که امیدواریم این موضوع به تصویب برسد.
وی تاکید کرد: تصمیم دیگر آن بود که اگر این تغییرات در تقویم موافقت نشد تقویم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تنها برای یک سال تصویب شود و تصویب آن 4 ساله نباشد تا فرصت بیشتری برای رایزنی و تصمیم‌گیری آینده باقی بماند.
رئیس سازمان لیگ برتر از دعوت سرمربی ایران به عربستان خبر داد و گفت: قرار شد تا برخی سرمربیان در آینده پیرامون این موضوع صحبت کنند و به همین دلیل کارلوس کی‌روش به همراه 2،3 مربی دیگر به جده دعوت شده تا در این باره صحبت کنند و بتوانیم برای تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا به تصمیمات خوبی برسیم. البته تقویم فعلی تا سال 2015 تغییری نخواهند کرد و ما باید تلاش کنیم تا برای تقویم بعدی که از سال 2015 تا 2018 است تغییرات لازم را به سود فوتبال ایران ایجاد کنیم.
تاج درخصوص اینکه درآمدزایی باشگاه‌ها به چه شکل است عنوان کرد: درآمدزایی در مجموع بسیار بد است و باشگاه‌ها وضعیت‌شان خوب نیست. استقلال بدتر از پرسپولیس است و پرسپولیس بدتر از استقلال. وضعیت داماش هم از همه بدتر است. درآمدزایی در فوتبال باید صورت بگیرد اما در فوتبال ما این اتفاق نمی‌افتد و این موضوع هم ناکارآمدی مدیران نامیده می‌شود اما مدیران هم تلاش می‌کنند که درآمدزایی داشته باشند.
وی افزود: اکنون سازمان لیگ برای درآمدزایی برنامه‌های ویژه‌ای دارد که 80 درصد از این درآمد به باشگاه‌ها تعلق می‌گیرد. کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و فردا نیز قرار است قراردادی با یکی از اپراتورهای تلفن همراه قرارداد ببندیم. با یکی دیگر از اپراتورها نیز صحبت کرده‌ایم تا درآمدی از پیامک‌های این اپراتور داشته باشیم. طبق قانون 14.8 تومان حق سازمان لیگ است و ما صحبت کردیم تا این پول از پیامک‌های فوتبالی به فوتبال برسد.
رئیس سازمان لیگ تاکید کرد: بخش بعدی برنامه ما برای درآمدزایی فوتبال گرفتن حق پخش است تا صداوسیما برای پرداخت پول فوتبال جلو بیاید و این پول را به فوتبال بدهد. باشگاه‌ها اکنون از برخی شرکت‌های دولت پول دریافت می‌کنند که این موضوع نیز با مصوبه مجلس غیرقانونی اعلام شده است. ما می‌خواهیم اکنون صدا و سیما به صورت مستقیم حق پخش را به باشگاه‌ها بدهد تا این پولی که از شرکت‌های دولتی به باشگاه‌ها می‌رسد از مسیری دیگر و به صورت قانونی وارد فوتبال شود.
تاج با بیان اینکه حق پخش تلویزیونی در قانون فوتبال حق فوتبال است اما کمک شرکت‌های دولتی دخالت در فوتبال محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر مسیر کمک به فوتبال تغییر کند فوتبال شرایط بهتری پیدا می‌کند حرف ما این است و با آقای کفاشیان که رئیس مجمع است به همراه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می‌خواهیم حق پخش تلویزیونی را با مصوبه‌ای از طریق صداوسیما به باشگاه‌ها بدهیم.
وی در ادامه با مقایسه امتیازات کسب شده ایران برای افزایش سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا خاطر نشان کرد: در سال 2011 امتیازات از 800 و در سال 2012 و 2013 از هزار محاسبه شده است که در سال 2011 ایران 593 و در سال 2012 و 2013 به ترتیب 813 و 908 امتیاز کسب کرده و در غرب آسیا از رده پنجم به رده اول رسیده‌ایم.
رئیس سازمان لیگ با اشاره به اینکه هند و اردن 526 و 500 امتیاز کسب کرده‌اند، گفت: این 2 کشور در حال رشد هستند اما سقف تعداد تیم‌ها در لیگ قهرمانان همان 14 تیم و در مرحله پلی‌آف 11 تیم است. بنابراین اگر این کشورها قرار باشد نماینده‌ای هم در لیگ قهرمانان داشته باشند شاهد افزایش سقف سهمیه تیم‌ها نخواهیم بود بلکه امکان دارد سهمیه برخی کشورها گرفته شده و به آنها داده شود.
تاج با اشاره به اختلاف میان قطر و امارات بر سر صدم امتیازها یادآور شد: در نهایت امارات بالاتر از قطر قرار گرفته است البته ایران در سال 2012 سهمیه 2+2 را داشت که در آن سال ذوب‌آهن و استقلال با یکدیگر بازی کردند یکی از نمایندگان ایران حذف شد و در سال 2013 نیز سهمیه ما 1+3 بود که صبا توسط الشباب در قم حذف شد اما در سال 2014، 4 سهمیه قطعی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: عده‌ای انتقاد می‌کنند که ما چگونه می‌گوییم 4 سهمیه قطعی شده است. در دوره گذشته ایران 700 امتیاز گرفته و پنجم آسیا بود اما سهمیه 1+3 را کسب کردیم. اکنون که 908 امتیاز داریم و اول غرب آسیا هستیم معتقدم 4 سهمیه ما قطعی می‌شود البته باید تا 5 آذر صبر کنیم. اکنون 15 باشگاه ما به غیر از فجر مجوز حرفه‌ای گرفته و با کلاس A آسیا در رقابت‌ها شرکت می‌کنند.
رئیس سازمان لیگ درباره وضعیت فروش بلیط الکترونیک گفت: از این پس تصمیم گرفته‌ایم تا به صورت قطعی بلیط روبروی جایگاه را به صورت الکترونیکی بفروشیم و تماشاگران در این منطقه بدون بلیط الکترونیکی اجازه ورود نخواهند داشت ضمن آنکه تماشاگرانی که در نیم‌فصل بلیط الکترونیکی را برای کل نیم‌فصل خریداری می‌کنند از تخفیف و حتی سهمیه‌های رایگان برخوردار خواهند شد.
تاج خاطر‌نشان کرد: فروش الکترونیکی بلیط، از سوی AFC هم امتیازات ما را هم افزایش خواهد داد.
وی با اشاره به نشست مشترک با کی‌روش، کفاشیان و نبی تاکید کرد: نشست خوبی بود و توانستیم دغدغه‌های کی‌روش را برطرف کنیم. او می‌خواهد تیم ملی با شرایطی عالی و در حالی که بازیکنان خسته نباشند و اردوها و بازی‌های تدارکاتی خوبی را برگزار کرده باشیم به جام جهانی برود. تاکنون هم تیم ایران به غیر از بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا دیدار تدارکاتی دیگری نداشته است. به دنبال آن هستیم تا لیگ را در 20 فروردین تمام کنیم و تیم ملی را در اختیار کی‌روش قرار دهیم.
رئیس سازمان لیگ درباره سهمیه باشگاه‌ها از درآمد مربوط به حضور بازیکنان در جام جهانی گفت: بر اساس قانونی که وجود دارد به باشگاه‌های بازیکنانی که در جام جهانی حضور دارند از 14 روز قبل از آغاز جام جهانی تا یک روز بعد از حذف شدن تیم روزانه مبلغ 2800 دلار تعلق می‌گیرد که مبلغ قابل توجهی است و این پول در آن بازه زمانی به باشگاه‌های این بازیکنان پرداخت خواهد شد.
تاج در مورد وضعیت داوری فوتبال ایران گفت: شرایط داوری مثبت و داوران ما پاک هستند اما در این قشر هم میان سایر بخش‌های اجتماعی و مشاغل اشکالاتی هست که باید برطرف شود.
وی درباره اینکه نباید خود را بعد از رسیدن به جایگاه دوم آسیا گول بزنیم پاسخ داد: من از این حرف ناراحتم که نباید خود را گول بزنیم چرا که ما دوم آسیا شده و در واقع برنده شده‌ایم. البته این حرف خوبی است که شرایط ورزشگاه‌های خود را حفظ کنیم و استانداردهای آن را افزایش دهیم. به هر صورت ما 908 امتیاز کسب کرده‌ایم و این امتیازها را AFC به ما داده است شاید روزی کسی بیاید و این امتیاز را به هزار برساند که باید دست او را بوسید.
انتهای پیام/