تاج: مسیر درستی برای مبارزه با فساد فوتبالی نداشته‌ایم/ اصلاحات نباید فقط به داوران ختم شود

ساعت 01:01 جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲

رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران گفت: ما مسیر درستی برای پاک‌سازی فوتبال نداشته‌ایم، چون قبل از تحقیق اول مسایل را رسانه‌ای کرده‌ابم.

مهدی تاج در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد تشکر علیرضا منصوریان از برنامه‌ریزی سازمان لیگ و نگاهی که آنها به تیم زیر 22 سال دارند گفت: من هم از منصوریان تشکر می‌کنم. من شاهد بودم او در چند وقت گذشته تمام تمرکز و وقتش را روی تیم زیر 22 سال ایران گذاشته است و دلش می‌خواهد بهترین نتیجه را بگیرد و در کارش کاملا مصمم است.

وی افزود: او می‌خواهد تیم پایه قوی را برای فوتبال ایران بسازد و من هم به عنوان یک عضو کوچک خانواده فوتبال وظیفه خودم می‌دانم او را حمایت کنم.

ما باید آینده‌نگر باشیم و نگاهمان به جام ملت‌ها و جام‌های جهانی بعدی باشد. اگر می‌خواهیم در آینده نفرات قدرتمندی داشته باشیم و افرادی را به عنوان پشتوانه برای تورنمنت‌های بزرگ بعدی بسازیم باید آینده نگر بود و نباید هرگز تیم زیر 22 سال را فراموش کرد.

تاج خاطر نشان کرد: منصوریان نشان داده توانایی خوبی دارد و یک بار در امارات شاهد بودم با تیم ملی بزرگسالان ایران که در یک دیدار دوستانه به مصاف روسیه رفتیم با سرمربیگری او توانستیم بازی خوبی را ارائه دهیم و پیروز شویم. بازی زیبایی بود، آن مسابقه جذابیت خاص خودش را داشت و منصوریان نشان داد که می‌تواند در هر عرصه‌ای با قدرت کار کند، باید به تیم او کمک کنیم. نگاه سازمان لیگ هم به این تیم بسیار مثبت است و همکارانمان تمام کمک خود را به او خواهند داشت. اگر نگاه علمی به قضیه داشته باشیم، می‌بینیم تیم‌های ملی مانند اسپانیا و آلمان و آنها که در اوج قدرت قرار دارند به این دلیل است که در یک دهه گذشته بازیکنان پایه‌ای خوبی را ساخته‌اند و حالا نتیجه آن را می‌بینیم ما هم باید چنین برنامه‌ای داشته باشیم. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال باید نگاه ملی به این قضیه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که پس از بازگشت تیم ملی زیر 22 سال به ایران جلسه‌ای با منصوریان خواهد داشت، خاطر نشان کرد: 100درصد این کار را می‌کنیم، آمادگی کامل برای این جلسه را داریم و منصوریان را به هیئت رئیسه سازمان لیگ دعوت می‌کنم تا حرف‌هایش را بزند. او از مربیانی که به لیگ دسته اول نیز توجه دارد کسانی را پیدا می‌کند که دارای استعداد هستند، همه فوتبال ما لیگ برتر نیست و لیگ‌های دیگری هستند که بازیکنان خوبی دارد و منصوریان و علی دوستی نگاهشان بسیار وسیع است به همین دلیل گاهی نفراتی را دعوت می‌کنند که می‌توانند پدیده فوتبال کشور شوند.

رئیس سازمان لیگ در مورد ورود کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به مسئله تبانی در فوتبال اظهار داشت: معتقدم فوتبال فراز و نشیب خودش را دارد. برای مبارزه با فساد در ورزش باید یک کار تحقیقاتی شود، ما چنین تجربه‌ای را در کارهای پلیسی نیز داشته‌ایم. حساب شده باید برخورد کرد، 50 خروار کار تحقیقاتی کرد و سپس اقدام انجام داد اما در فوتبال چنین اتفاقی نیافتاده؛ اول مسائل را رسانه‌ای کردیم و بعد می‌خواهیم برخورد کنیم. نباید این مسائل باز شود. اینکه مشکلات فوتبال را پُر رنگ جلوه دهیم جفا به فوتبال است. معتقدم اگر چه در فوتبال مشکلاتی وجود دارد اما بیشتر از سایر پدیده‌های اجتماعی نیست گستردگی فوتبال زیاد است و حدود 6 هزار مسابقه در آن برگزار می‌شود. چند داور، مربی و بازیکن هم دچار مشکل می‌شوند برای مبارزه با این روند دو راه منطقی را پیشنهاد می‌کنم. یک کمیته اخلاق را براساس مصوبه‌ای فدارسیون فوتبال تشکیل دهیم که 5 حقوقدان در آن حضور داشته باشند. آنها کلامشان سربه زیر است و به پرونده افراد نگاه نمی‌کنند و فقط مسائلی که اتفاق می‌افتد را می‌بیند، خوشحالم علی کفاشیان و هیئت رئیسه مصمم هستند تا این کمیته شکل بگیرد. از تجربه آیت اللهی هم می‌توانیم بهره بگیریم.

وی افزود: راه حل دوم این است که برخی از کارها را نباید بر اساس شنیده‌ها انجام داد بلکه باید به صورت مستند همه چیز موجود باشد. اگر بر حسب شنیده‌ها ادعای کنیم و در پایان این موضوع منجر به عذرخواهی شود درست نیست، هیچ کس نباید بر تخلفات سرپوش بگذارد، اگر تخلفات با اسم و رسم اعلام شود می‌تواند از آمار آن بکاهد اما این به آن معنا نیست که قصد پرده دری داشته باشیم.

تاج در پاسخ به این سوال که چرا در بحث مبارزه با فساد فوتبال همه چیز به داوران ختم شده است، اظهار داشت: این منطقی نیست داوران تعداد زیادی هستند که اکثر آنها پاک هستند، نباید اصلاحات فقط از داوران شروع شود، بلکه همه جامعه باید اصلاح شود و یک نگاه مراقبتی مثل سایر کشورها باید وجود داشته باشد، نگاه مراقبتی کارسازترخواهد بود.