تاج: امتیاز آسیایی ما بیشتر از سال گذشته خواهد شد

ساعت 01:01 جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲

: رئیس سازمان لیگ گفت که امتیاز کشورمان برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بیشتر از گذشته خواهد شد.

 مهدی تاج که میهمان برنامه ورزش و مردم بود درباره بلیت‌فروشی الکترونیکی مسابقات لیگ برتر گفت: بلیت‌فروشی الکترونیکی را از محل سخت آن یعنی ورزشگاه آزادی آغاز کردیم چرا که وقتی این کار در ورزشگاهی که با 100 هزار نفر گنجایش انجام شود در ورزشگاه‌های 15 یا 20 هزار نفری به آسانی صورت خواهد گرفت. 
وی ادامه داد: برای آنکه اقبال مردم برای خرید بلیت‌های الکترونیکی بیشتر شود در هیئت رئیسه سازمان لیگ مصوب کردیم که هر فردی برای یک نیم‌فصل بلیت الکترونیک خریداری کند از تخفیف ویژه برخوردار خواهد شد. معتقدیم با این روش تماشاگران برای خرید بلیت الکترونیکی علاقه‌مند خواهند شد و این روش از اینکه ورود تماشاگران بدون بلیت الکترونیکی ممنوع شود بهتر است و کسی هم با آن روش موافق نبود. 
تاج درباره پیشنهاد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای در اختیار داشتن بلیت‌فروشی ورزشگاه آزادی تاکید کرد: من هم این موضوع را قبول دارم چرا که مطابق با قوانین AFC باید این موضوع به باشگاه‌ها واگذار شود. ما این آمادگی را داریم که بلیت‌فروشی در ورزشگاه آزادی را به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس واگذار کنیم، البته بحث تبلیغات روز مسابقه و حقوق روز مسابقه مانند شال و کلاه نیز وجود دارد و این باشگاه‌ها می‌توانند درباره اینکه نگذارند افراد به رایگان وارد ورزشگاه شوند نیز تصمیم‌گیری کنند. 
رئیس سازمان لیگ فوتبال تصریح کرد: امیدوارم روزی ورزشگاه‌ها نیز به خود باشگاه‌ها واگذار شوند مانند مکانیزمی که در ترکیه اجرا شد و ورزشگاه‌ها به صورت 90 ساله و به شرط تملیک به باشگاه‌ها واگذار شدند. خوشبختانه صالحی امیری و نصرالله سجادی هم همین موضع‌ را دارند. علاوه بر استقلال و پرسپولیس هر باشگاه دیگری که آمادگی داشته باشد ما حاضریم بلیت‌فروشی مسابقات را به آنها واگذار کنیم. 
وی در مورد بازی استقلال و اف‌سی‌سئول گفت: بازی با کیفیتی بود. تیم‌ها در این مرحله سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند. اف‌سی‌سئول از بازیکنان خارجی خود بهترین استفاده را کرد و استقلال هم بازیکنان خوبی داشت و بازی با کیفیتی را از دو تیم شاهد بودیم.
تاج درباره بحث مشکلات داوری و تبانی در فوتبال گفت: چنین بحثی در لیگ برتر رخ نداده است. البته هر جا پول باشد سوء جریان مالی هم وجود دارد. ما در لیگ یک برای نخستین بار یک باشگاه را به سقوط محکوم کردیم که این موضوع اراده جدی ما در برخورد با مشکلات را نشان می‌دهد. 
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران درباره جلسه با کمسیون اصل 90 گفت: نشست بسیار خوبی بود و نمایندگان می‌خواستند بدانند می‌توانند چه کمکی به فوتبال برای حل مشکلات انجام دهند و خواسته دیگر آنها این بود که بدانند چقدر حرف‌های مطرح شده درست است. 
وی در مورد بحث قضاوت بازی پرسپولیس و سپاهان گفت: در آنجا بحث داوری مطرح بود و به کل لیگ ارتباط پیدا نمی‌کند. این مسائل باید در کمیته داوران پیگیری شود و آنها باید مراقب داوران باشند. به هر صورت تک صدایی و اتحاد به کار کمیته داوران و عملکرد داوران ما کمک می‌کند. 
تاج تاکید کرد: موضوع مهم دیگر بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌هاست چرا که اگر باشگاه‌ها پول خودشان را هزینه کنند شرایط عقلانی‌تر می‌شود و افراد سرمایه‌گذار در باشگاه‌ها مراقب پول خود هستند. آنجایی که پول دولتی در میان باشد نیاز به مراقبت و بازرسی است. موضوع تاثیرگذار دیگر این است که دستگاه‌های نظارتی دیگری به کمک ورزش بیایند. 
وی خاطرنشان کرد: در بازی پرسپولیس و سپاهان محسن قهرمانی سوت اشتباهی زد که در نتیجه بازی تاثیرگذار بود. این یک بحث موضوع است اما ادعای پرسپولیسی‌ها این بود که این اشتباه معنی‌دار بوده و موضوعی که اکنون برای ما مهم است و آن را بررسی می‌کنیم همین ادعاست که پرسپولیسی‌ها دارند و تصور می‌کنم تا یکشنبه شرایط مشخص شود.
رئیس سازمان لیگ فوتبال درباره ادعاهای مرتضی کریمی کمک داور فوتبال گفت: او گفته یک عضو سازمان لیگ در گذشته، 16 میلیون تومان به یورو گرفته است، ما این ادعا را پیگیری و در اولین گام به دادسرا شکایت کردیم. البته صاحب ادعا عذرخواهی و از سازمان لیگ طلب عفو کرده است اما دیگر مرجع رسیدگی ما نیستیم و دادسرا درباره این ادعا تصمیم‌گیری خواهد کرد.
تاج تاکید کرد: اگر تخلفی صورت می‌گیرد باید با آن برخورد شود امااگر افترایی زده شود فردی که آن را بیان کرده مجرم است. باید هزینه تخلف سنگین شود و شرایط به گونه‌ای شود که از نظر قانونی آنکه تخلف را انجام می‌دهد با برخورد سنگین روبرو شود نه آنکه تخلف را اعلام کرده است. البته به شرطی که افشای تخلف واقعیت داشته باشد. 
وی درباره اینکه سازمان لیگ خواهان در اختیار گرفتن تمامی پیام‌های کوتاه ارسالی در مورد فوتبال شده عنوان کرد: تمام ارکان فوتبال ما به سازمان لیگ فوتبال واگذار شده و ما برگزاری 6 هزار مسابقه را زیر نظر داریم. از محل درآمدهای سازمان لیگ 80 درصد آن به باشگاه‌ها، 10 درصد به فدراسیون، 5 درصد به هیئت‌های فوتبال و 5 درصد به سازمان لیگ می‌رسد. بنابراین این تصمیم ما برای حفظ حقوق باشگاه‌هاست چرا که سود سرویس‌های ارزش افزوده نیز باید به فوتبال برسد. به همین دلیل هرگونه سودی که در زمینه سرویس‌های پیام کوتاه، چند رسانه‌ای و یا سامانه‌های هوشمند و صوتی مرتبط با فوتبال انجام شود باید به سازمان لیگ اختصاص پیدا کند. 
تاج تصریح کرد: در این زمینه هماهنگی لازم را با شرکت‌های مخابراتی از جمله همراه اول و ایرانسل انجام داده‌ایم. قیمت هر پیامک کوتاه 35 تومان است که 12 تومان آن مربوط به کار فنی و 9 تومان آن مربوط به انجام کار میان ارجاع کننده و ارسال کننده است. رقم باقیمانده (14 تومان) سود حاصل است که در این سود باید سازمان لیگ نیز دیده شود. 
وی درباره اینکه این موضوع شامل مسابقات پیام کوتاه تلویزیونی نیز می‌شود، اظهار داشت: اکنون این کار را در بخش‌های دیگری آغاز کرده‌ایم و هنوز به برنامه‌های تلویزیونی نرسیده‌ایم. باید ببینیم زور ما خواهد رسید یا نه اما وقتی قانونی وجود دارد برای همه یکسان است.
رئیس سازمان لیگ فوتبال درباره حضور بازرسان AFC گفت: نمایندگان AFC دوشنبه آخر شب وارد ایران می‌شوند و روز سه‌شنبه با آنها جلسه خواهیم داشت. یکی از موارد مربوط به حضور آنها بحث مشخص شدن سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان سال آینده است و دیگر کار آنها بازدید از 9 باشگاه است. 
تاج تصریح کرد: آنها این اختیار را دارند که اسناد مالی تمام باشگاه‌ها و تمام مدارک آنها را بررسی کنند که خوشبختانه ما همه این اسناد و مدارک را برای AFC ارسال کرده‌ایم و این بازرسان این بار به ایران آمدند تا آن اسناد را ممیزی کنند. تمام باشگاه‌های ما باید آمادگی لازم را داشته باشند چرا که این بازرسان اسناد همه آنها را بررسی کرده و ممکن است برای بازرسی به سراغ هر کدام از این باشگاه‌ها بروند. 
وی افزود: بخش صدور مجوز حرفه‌ای و فدراسیون فوتبال به همراه باشگاه‌ها همکاری لازم را در این زمینه انجام داده است. بازرسان AFC از ورزشگاه‌هایی مانند سردار جنگل و عضدی رشت، خلیج فارس هرمزگان، حافظیه شیراز و تختی آبادان بازدید خواهند کرد. 
تاج تاکید کرد: در این دوره امتیاز ما بسیار بیشتر خواهد شد. در حال حاضر ما 7 ورزشگاه درجه A آسیا داریم و اکنون هم 5،6 ورزشگاه را به آنها معرفی خواهیم کرد. به ورزشگاه تختی بسیار امیدوار هستیم چرا که مشکلات اسکوربورد و نور آن در حال برطرف شدن است. 
وی افزود: مشکل نور ورزشگاه دستگردی و تجهیز اتاق‌های ورزشگاه خیلج فارس نیز برطرف شده است. مشکل نور ورزشگاه حافظیه نیز حل شد و ما بسیار امیدواریم 2،3 ورزشگاه ما بتوانند در این دوره درجه A آسیا را دریافت کنند تا تعداد ورزشگاه‌های درجه A ما به 10 تا برسد.
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران  عنوان کرد: مهمترین موارد مورد نظر بازرسان AFC شرایط نور، داشتن اسکوربورد و امکانات VIP، VVIP و میکسدزون است که از این نظر مشکلات برطرف شده است. آنها چندان روی چمن ورزشگاه مشکلی ندارند چرا که ممکن است چمن ورزشگاه‌های مختلف با توجه به شرایط فصل مشکل داشته باشد. 
تاج ادامه داد: مهاجان رئیس کمیته مجوز حرفه‌ای AFC که از کشور هند است به ایران خواهد آمد و کارشناس مالی و رئیس دپارتمان مسابقات AFC او را همراهی خواهند کرد که این بسیار اهمیت دارد. 
وی درباره تصمیم برای کاهش حضور نیروهای انتظامی در ورزشگاه اظهار داشت: واقعیت این است که با همکاری یگان ویژه و حراست وزارت ورزش و فوتبال قرار است افسران امنیتی معرفی شوند و مسئولیت مسابقات در داخل ورزشگاه به آنها واگذار شود. نیروی انتظامی نیز از موضعی بالاتر بر مسابقات نظارت داشته باشد. 
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران تصریح کرد: بدین ترتیب نیروها با لباس یگان ویژه حضور کمتری در ورزشگاه خواهند داشت و مسئولیت برگزاری مسابقات به افسران امنیتی واگذار می‌شود که البته آنها آموزش‌های لازم را دیده‌اند. در همین زمینه برای هماهنگی بیشتر سمینار مشترکی میان یگان ویژه، سازمان لیگ و این افسران امنیتی برگزار خواهد شد.
تاج درباره وضعیت باشگاه ابومسلم گفت: روز گذشته جلسه‌ای در این باره در سازمان لیگ برگزار شد و چهارشنبه هم نشستی با نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش داشتیم. در نهایت قرار شد مشکل این تیم در همان مشهد حل شود. مشکل مالکیت موضوعی نیست که سازمان لیگ بخواهد آن را حل کند اما من خوشبین هستم که این مشکل در همان مشهد برطرف شود. 
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران درباره مسابقات لیگ دسته دوم و سوم فوتبال کشور گفت: مسابقات لیگ دسته 3 با حضور 73 تیم در 6 گروه برگزار می‌شود و در مسابقات دسته 2 نیز 28 تیم در 2 گروه رقابت می‌کنند. 
تاج در پایان درباره برنامه‌ریزی بازی‌‌های استقلال در لیگ برتر گفت: باید این برنامه‌ریزی انجام شود چرا که استقلال 3 بازی عقب افتاده هم دارد و ما می‌خواهیم لیگ و جام حذفی را تا 20 فروردین به پایان برسانیم. طبیعی است استقلال با توجه به حضورش در این فصل لیگ قهرمانان و فصل آینده ناچار است فشار مضاعفی را تحمل کند.