یاوری: باید تاوان جوانگرایی داوران در لیگ برتر را داد

ساعت 01:01 چهار شنبه ۳ مهر ۱۳۹۲

سرمربی تیم فوتبال فجر سپاسی گفت: قهرمانی هیستری دیده شدن دارد و می‌خواهد همیشه در کانون توجه باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ، محمود یاوری در نشست خبری پیش از بازی با پرسپولیس اظهار داشت: ابتدا هفته دفاع مقدس را تبریک می‌گویم در مورد بازی فردا هم تیم فجر از نظر فیزیکی در شرایط خوبی است و از نظر روحی هم خوب هستیم. امیدوارم بازی خوبی ارائه بدهیم . فردا هم با پرسپولیس بازی داریم که امیدوارم اتفاقات هفته گذشته اثری در بازی فردا نگذارد. در نوع قضاوت نیز مشکلی را شاهد نباشیم.

وی ادامه داد: با شناختی که از دایی دارم می‌دانم که او این دو مسابقه را به هیچ عنوان به هم ربط نمی‌دهد اما خواسته من از فدراسیون فوتبال و به خصوص کمیته داوران این است که داوری انتخاب کند که قضاوت تأثیری در سرنوشت بازی نداشته باشد و هر تیمی که شایسته است فردا موفق شود.

وی در مورد اینکه، در ابتدای لیگ با مس مقابل پرسپولیس بازی کردیم و بستر بازی جوانمردانه با علی دایی اختلاف پیدا کردید گفت: من از دایی هیچ وقت دلخور و ناراحت نمی‌شوم او اسوه فوتبال حتی جهان، ایران و آسیاست و ما مسائل داخل زمین را به بیرون زمین نمی کشانیم شاید برخی از رسانه‌ها به خاطر اهداف خودشان مسائل را به درازا بکشانند که البته اهداف رسانه‌ها هم نامشروع نیست. دایی نظرات و اظهارات خودش را دارد و من هم نظرات خودم را دنبال می‌کنم و این مسائل را رسانه‌ها به چالش می‌کشند باید در عرصه ورزش اخلاق را رعایت کنیم و دلیلی ندارد که من در مورد نظرات دایی بحثی کنم.

یاوری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر ورود مجلس به بحث رشوه‌خواری در فوتبال گفت: یعنی تمام مسائل مملکت حل شده است که اکنون مجلس می‌خواهد به این مسئله ورود کند. در همه جا اساسنامه و آیین‌نامه‌ای وجود دارد و یک سری افراد آن را می‌نویسند من در رسانه‌ها امروز خواندم که عزیز محمدی چند داور متخلف را به فدراسیون معرفی کرده است اما کمیته داوران توجهی به این مسائل نکردند.

وی ادامه داد: دو سال پیش در بازی راه‌آهن و مس که من سرمربی راه‌آهن بودم همه به خاطر دارید که گل صد در صد درست ما را قهرمانی خطا گرفت گلی که حتی 99 درصد هم درست نبود صد در صد درست بود. خود قهرمانی هم نمی دانست چه خطایی را گرفته است ابتدا گفت آفساید است که ضربه مستقیم آفساید نداشته و خشونتی هم وجود نداشت که بخواهد خطای خشونت بگیرد در نهایت در کمیته انضباطی محسن قهرمانی عذرخواهی کرد.

یاوری تصریح کرد: در بحث روانشناسی یک نوع حساسیت داریم سواد شما هم از من بیشتر است و معنی هیستری را می‌دانید یعنی آنکه می‌خواهد مورد توجه و دید قرار بگیرد و محسن قهرمانی هم دوست دارد همیشه مورد توجه باشد چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی‌اش زمانی به او گفتم وزنش زیاد است و او وزنش را کم کرد اما باید دانشش را هم بیشتر کند تا مشکل‌ساز نباشد. او دوست دارد همیشه مورد توجه قرار بگیرد.

یاوری در مورد محرومان و مصدومان تیمش گفت: محمدرضا حسینی و فرشید اسماعیلی دو بازیکن مصدوم ما از زمین دستغیب بودند که اسماعیلی جوان اول تیم ما بود بعد از آنکه زمین چمن حافظیه هم به صورت روبنایی و ظاهری درست شد مصدومان ما زیادتر شدند، حمید جوکار هم مصدوم شد خوشبختانه محروم نداریم ، مهرداد کریمیان و مجتبی زارعیان هم هنوز به فرم ایده‌آل نرسیده‌اند که امیدواریم در تعطیلات هفته دوازدهم تا سیزدهم به شرایط ایده‌آل برسیم البته اگر دوباره این برنامه تغییر نکند.

وی در مورد اینکه، مسائل حاشیه‌ای می‌تواند بر روی بازی فردا تأثیر داشته باشد گفت: طبیعی است که تأثیر دارد مگر می‌شود تأثیر نداشته باشد من در مصاحبه قبلی هم گفتم جان پدر و مادرتان ما را قربانی نکنید و اجازه بدهید ما بازی‌مان را کنیم و اذیتمان نکنید. امیدوارم نحوه و نوع قضاوت داوری دلیلی بر موفقیت تیمی در بازی فردا نباشد و اگر می‌بازیم خودمان بازنده شویم و اگر برنده هم می‌شویم خودمان برنده شویم.

وی ادامه داد: وقتی تیم داوری جوان می‌شود باید تاوان آن را هم بدهیم، یک روز فجر، یک روز استقلال، یک روز پرسپولیس تاوان می‌دهد، همان‌طور که بازیکن جوان در میدان اشتباه می‌کند و ما تاوان اشتباهش را می‌دهیم تا آن جوان پخته شود داور‌ان جوان هم مرتکب اشتباه می‌شوند. مربیگری من در اول فصل و آخر فصل یکسان نیست داوران هم در ابتدای فصل ممکن است دچار اشتباهاتی شوند اما باید انتقادپذیر هم باشند و می‌گوییم که اشتباه کرده‌اند آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: معتقدم جریمه و محرومیت داوران هم نباید به بیرون از کمیته داوری درز کند زیرا داور تنها قاضی است که خودش می‌بیند، خودش حکم صادر می‌کند و خودش هم آن را اجرا می‌کند اما ممکن است یک پرونده کیفری سالها طول بکشد تا به سرانجام برسد. امیدوارم داوران ما در آسیا هم در سطح اول فوتبال قرار بگیرند بهر حال سرنوشت دو تیم در دست داوری است.