اطلاعیه مرکز پزشکی سازمان لیگ

ساعت 13:31 جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸

مرکز پزشکی سازمان لیگ فوتبال ایران اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران ، مرکز پزشکی سازمان لیگ اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

 

 

بسمه تعالی

به منظور حفظ سلامت ورزشکاران و پیشگیری و کنترل شیوع ویروس COVID 19 در محیطهای ورزشی بخصوص استادیومهای میزبان مسابقات لیگهای فوتبال کشور ، موارد ذیل علاوه بر دستورالعملهای صادره از سوی " ستاد ملی مبارزه با کرونا " ابلاغ میگردد . لازم به ذکر است برای تمامی ارکان برگزاری مسابقات فوتبال که تحت پوشش سازمان لیگ فوتبال میباشند بعلاوه سایر دست اندرکاران ، از جمله مربیان ، مدیران ، مسئولین برگزاری ، اصحاب رسانه و .. رعایت موارد ذیل الزامی میباشد .
همچنین مسئولیت اجرائی و کنترل موارد ذیل در مسابقات لیگ برتر و دسته یک آزادگان تماما بعهده باشگاه ها و با نظارت مستقیم هیئت فوتبال مربوطه بوده و در مسابقات لیگهای دو وسه این امر با همکاری باشگاه و هیئت فوتبال میزبان   بصورت تعامل متقابل انجام میگردد . مسئول برگزاری مسابقات که از سوی سازمان لیگ بعنوان نماینده معرفی میگردد ، موظف به کنترل صحت عملکرد موارد خواسته شده بود و میبایست در این خصوص گزارشهای لازم را به سازمان لیگ ارائه نماید .

وظایف پزشکان تیمها :
کادر پزشکی تمام باشگاه ها موظف هستند در اولین فرصت نسبت به اجرای موارد ذیل اقدام فرمایند :
- اجرای جلسه آموزشی برای تمام بازیکنان تیم و کادر تیم در خصوص علائم بیماری کرونا.
- آموزش راه های پیشگیری تغذیه ای که موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدنشان میشود.
- روشهای رعایت بهداشت فردی در خصوص مبارزه با ویروس .
- کادر تیم و بازیکنان موظف شوند در صورت مشاهده علائم اولیه ، در اسرع وقت کادر پزشکی را در جریان قرار دهند‌. 
- یک روز قبل از مسابقه و بعد از آخرین تمرین، تمام بازیکنان و کادر تیم شامل سرمربی، مربی، آنالیزور و هر شخصی که در ارتباط با بازیکنان است توسط کادر پزشکی از لحاظ علائمی مثل تب، تنگی نفس و سرفه معاینه شوند
- کادر پزشکی وظیفه دارد در زمان اعزام و به خصوص در فرودگاه، هواپیما و هتل تیم همواره نکات بهداشتی را به بازیکنان و کادر تیم یادآوری و کنترل کنند.

وظایف باشگاه :
- باشگاه موظف است که وسایل محافظتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده را در اختیار کادر پزشکی قرار دهد تا از طریق آنها به دست بازیکنان، کادر مربیگری، آنالیزورها و...برسد.
- زمانی که مسئولیت غذای بازیکنان به عهده باشگاه است یا در هتل ، غذایی به صورت دسته جمعی استفاده میشود نظارت کامل روی پخت غذا و تهیه غذا انجام شود.
- سابقه تماس مشکوک با فرد کرونایی در دو هفته اخیر از کلیه بازیکنان و کادر فنی استعلام شود .بدیهی است در صورت مثبت بودن این امر ، فرد از همراهی تیم منع و جهت ادامه درمان معرفی می گردد.
وظایف تیم میزبان :
- تیم میزبان وظیفه ضد عفونی کردن کلیه فضای اجرائی مسابقات ورزشگاه از جمله رختکن ها و سرویس های بهداشتی را دارد . لذا میبایست روز قبل و نهایتا" صبح روز بازی این موارد را انجام داده و رختکن را در حضور نماینده سازمان لیگ و یا هیئت فوتبال پلمب نموده تا در بدو ورود تیم مهمان و داوران رختکنها بصورت پلمب شده تحویل ایشان نماید.
- حتما صابون مایع به اندازه کافی و محلول ضد عفونی دست در رختکن ها قرار داده شود.
- فقط از آب های بسته بندی شده استفاده شود.

در صورت حضور نمایندگان پزشکی سازمان لیگ ( ایفمارک) در روز مسابقه شایسته است جهت کنترل موارد ذیل همکاری لازم صورت گیرد. بدیهی است فردی که از سوی سازمان لیگ فوتبال به عنوان افسر پزشکی معرفی میشود مجاز به کنترل و نظارت بر این موارد است.

- کنترل و ثبت درجه دمای بدن، علائم تنفسی و علائم دیگر همچون سابقه تماس با فرد کرونایی طی چهارده روز اخیر بازیکنان، کادر مربی هر دو تیم، داورها و حتی اصحاب رسانه ها (خبرنگاران و عکاس ها) بدیهی است گزارشهای مرتبط با این امر محرمانه تلقی شده و در اختیار مراجع لازم قرار میگیرد.